Ryanair og Wizz Air får bøder for nye håndbagageregler
Den italienske konkurrencemyndighed har udstedt markante bøder til Ryanair og Wizz Air for at begrænse den tilladte størrelse på bagage medbragt i kabinen.
To europæiske lavprisflyselskaber har fået klækkelige bøder for at ændre på reglerne for medbragt håndbagage.
Der er tale om irske Ryanair og ungarske Wizz Air, der begge har fået pålagt at betale en bøde i millionstørrelsen. Ryanair må således punge ud med tre millioner euro, hvilket svarer til 22,5 millioner kroner. Wizz Air slipper med én million euro – svarende til 7,5 millioner kroner.
Bøderne kommer fra den italienske konkurrencemyndighed – Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato (AGCM). Myndigheden uddeler bøderne, fordi den mener, at de to flyselskaber vildleder kunderne ved på ulovlig vis at have ændret på reglerne for gratis medbragt håndbagage.
“Ændringerne i reglerne for at medbringe stor håndbagage udgør en urimelig kommerciel praksis, da ændringerne snyder forbrugeren med hensyn til billettens faktiske pris,” skriver den italienske konkurrencemyndighed i en erklæring.
Uklare regler snyder passagerer
Ryanair og Wizz Air ændrede i efteråret sidste år sine regler for gratis håndbagage. Det irske lavprisflyselskab tillod fra den dato ét stykke håndbagage med målene 40 x 20 x 25 centimeter. Wizz Air ændrede sine håndbagageregler til at gælde ét stykke gratis håndbagage med målene 40 x 30 x 20. Det er således bagagestørrelse, der er tænkt til at blive placeret under sædet foran.
Ryanair og Wizz Air ændrede i efteråret sidste år sine regler for gratis håndbagage. Det irske lavprisflyselskab tillod fra den dato ét stykke håndbagage med målene 40 x 20 x 25 centimeter. Wizz Air ændrede sine håndbagageregler til at gælde ét stykke gratis håndbagage med målene 40 x 30 x 20. Det er således bagagestørrelse, der er tænkt til at blive placeret under sædet foran.
Ønsker passagererne større håndbagage – eksempelvis de velkendte trolleys – om bord på flyet, kræver det hos begge flyselskaber et tillæg. Tillægget ligger ofte i størrelsen fem til 25 euro (37 til 186 kroner, red.) alt afhængig af, om gebyret tilvælges ved booking, check-in eller ved gaten.
Den italienske konkurrencemyndighed skriver i sin afgørelse, at alle passagerer bør have ret til at medbringe en håndbagagekuffert med den IATA-godkendte standardstørrelse på 55 x 35 x 20 centimeter. De nuværende regler for håndbagage er uigennemsigtige og vildleder kunderne, lyder vurderingen.
Flyselskaber accepterer ikke bøder
Både Ryanair og Wizz Air har fået en 60-dages frist til at informere de italienske myndigheder om, at de vil foretage de nødvendige foranstaltninger for at kunne overholde loven. Men begge flyselskaber meddeler, at de ikke vil acceptere afgørelsen fra den italienske konkurrencemyndighed.
Både Ryanair og Wizz Air har fået en 60-dages frist til at informere de italienske myndigheder om, at de vil foretage de nødvendige foranstaltninger for at kunne overholde loven. Men begge flyselskaber meddeler, at de ikke vil acceptere afgørelsen fra den italienske konkurrencemyndighed.
“Vi vil straks anke beslutningen. Der er intet grundlag for, at en konkurrencemyndighed udsteder en beslutning, der relaterer sig til flysikkerhed, kundeservice eller punktlighed. Vores bagageregler er gennemsigtige og gavnlig for forbrugerne,” skriver Ryanair i en erklæring, der har nogenlunde samme ordlyd som en erklæring fra Wizz Air.
Ifølge ch-aviation har Ryanair 2.571 ugentlige afgange fra italienske lufthavne fordelt på både indenrigs- og udenrigsruter. Det gør selskabet til det største i Italien med en markedsandel på 25 procent. Wizz Air tilbyder 221 ugentlige afgange fra Italien.
Et eksempel på et europæisk lavprisflyselskab, der ikke har ændret på sine regler for gratis håndbagage, er easyJet. Det britiske selskab tillader faktisk ét stykke bagage om bord i kabinen med målene 56 x 45 x 25 inklusiv håndtag og hjul, hvilket således er større end de godkendte IATA-mål.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.