Denne uka vender US Marine Corps hjem til San Diego med sine F-35B-fly etter sju måneder der de har fløyet en rekke skarpe oppdrag i Afghanistan, Irak og Syria.
Skal vi tro USMC-ledelsen, har flyet bestått ilddåpen med glans.
USS Essex tilhører 13th Marine Expeditionary Unit (MEU) og hadde seilt fra San Diego i juli. Fartøyet reiste først til Adenbukta, og satte siden kurs nordover mot Omanbukta og Persiabukta.
F-35B ble først brukt til nærstøtte, såkalt «close air support» (cas), i Afghanistan. Deretter er det fløyet over 50 dager med cas og defensive kontraluftoperasjoner over Irak og Syria.
Sjef for 13th MEU, Chandler Nelms, opplyser til Military.com at F-35B fløy til sammen om lag 1.200 timer over Irak og Syria og slapp en betydelig andel av våpnene som ble brukt mot IS-mål. Ifølge ham var det også noen møter med russiske fly i området, uten at det oppsto noen episoder som eskalerte.
F-35B er STOVL-varianten («short takeoff/vertical landing») av kampflyet og brukes, eller er i ferd med å tas i bruk, av USMC, Storbritannia og Italia. Nelms sier at et konservativt anslag tilsier at F-35B var i stand til å fly omtrent dobbelt så mye som det forgjengeren, AV-8B Harrier II, klarte på tilsvarende utplasseringer.
USS Essex (LHD 2) og resten av fartøyene i Essex Amphibious Ready Group (ARG) og 13th MEU var i forrige uke innom Pearl Harbor-basen i Hawaii på vei til hjemmehavn sør i California.
Det er nå fem nasjoner og våpengrener som har erklært initiell operativ kapasitet (IOC) med sine F-35. De to siste var italienske Aeronautica Militare med sine F-35A i desember og britiske Royal Air Force med sine F-35B i januar i år. Det er sju nasjoner som opererer F-35 fra til sammen 16 baser rundt om i verden.
Når det gjelder Luftforsvaret i Norge, er målet første operative evne mot slutten av dette året. Da skal det være nok fly, våpen og personell som er godt nok trent til å møte de fastlagte kravene. På dette tidspunktet vil det være 15 F-35A på Ørland.
I dag er det ni fly der. Den neste bolken på tre fly skal etter planen ankomme om ganske nøyaktig tre måneder.
Skal vi tro USMC-ledelsen, har flyet bestått ilddåpen med glans.
Stort framskritt fra Harrier
Det var torsdag 27. september i fjor at F-35B ble tatt i bruk i kamp for første gang med fly fra Marine Fighter Attack Squadron (VMFA) 211. Da hadde flyene vært flere uker i Midtøsten om bord på USS Essex - et amfibisk landingsskip i Wasp-klassen.USS Essex tilhører 13th Marine Expeditionary Unit (MEU) og hadde seilt fra San Diego i juli. Fartøyet reiste først til Adenbukta, og satte siden kurs nordover mot Omanbukta og Persiabukta.
F-35B ble først brukt til nærstøtte, såkalt «close air support» (cas), i Afghanistan. Deretter er det fløyet over 50 dager med cas og defensive kontraluftoperasjoner over Irak og Syria.
Sjef for 13th MEU, Chandler Nelms, opplyser til Military.com at F-35B fløy til sammen om lag 1.200 timer over Irak og Syria og slapp en betydelig andel av våpnene som ble brukt mot IS-mål. Ifølge ham var det også noen møter med russiske fly i området, uten at det oppsto noen episoder som eskalerte.
F-35B er STOVL-varianten («short takeoff/vertical landing») av kampflyet og brukes, eller er i ferd med å tas i bruk, av USMC, Storbritannia og Italia. Nelms sier at et konservativt anslag tilsier at F-35B var i stand til å fly omtrent dobbelt så mye som det forgjengeren, AV-8B Harrier II, klarte på tilsvarende utplasseringer.
USS Essex (LHD 2) og resten av fartøyene i Essex Amphibious Ready Group (ARG) og 13th MEU var i forrige uke innom Pearl Harbor-basen i Hawaii på vei til hjemmehavn sør i California.
Norsk industriseier
US Marine Corps (USMC) var de første til å ta F-35 i operativ bruk (IOC) i 2015, året før US Air Force med sine F-35A tilsvarende dem Norge har. De var imidlertid ikke først til å bruke dem i kamp: I mai i fjor offentliggjorde det israelske flyvåpenet (IAF) at de hadde brukt sine F-35I Adir til å angripe bakkemål i Libanon og Syria, bare et halvt år etter at de fløy hjem sine første fly.Det er nå fem nasjoner og våpengrener som har erklært initiell operativ kapasitet (IOC) med sine F-35. De to siste var italienske Aeronautica Militare med sine F-35A i desember og britiske Royal Air Force med sine F-35B i januar i år. Det er sju nasjoner som opererer F-35 fra til sammen 16 baser rundt om i verden.
Når det gjelder Luftforsvaret i Norge, er målet første operative evne mot slutten av dette året. Da skal det være nok fly, våpen og personell som er godt nok trent til å møte de fastlagte kravene. På dette tidspunktet vil det være 15 F-35A på Ørland.
I dag er det ni fly der. Den neste bolken på tre fly skal etter planen ankomme om ganske nøyaktig tre måneder.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.