Hevingen steg for steg
- Avgang Hanøytangen: Kranfartøyene har allt mannskap ombord og fortøyer ved havaristen.
- Kjettingene festes til kranene: Kjettingene ligger klar under fregatten og nå skal dykkere koble dem til kranfartøyenes løfteanretninger. Sjakler skal kobles til de grove kjettingene og hver pinne i sjaklene veier 53 kilo. Dette er et komplisert og tungt arbeid.
- Løftet: Dette er dag null i selve løfteoperasjonen. Helge Ingstad løftes til hun er klar av bunnen. Når hun er stabil i kranen kuttes alle sikringer og kjettinger til land. Helge Ingstad trekkes ut fra land for å få mer dybde under seg.
- Rette opp: Helge Ingstad ligger ikke bent, men heller 8,5 grader forover og har 26,5 graders styrbord slagside. Nå skal hun rettes opp.
- Feste de siste kjettingene: Fire kjettinger har ikke vært mulig å plassere skikkelig. Nå skal disse lirkes på plass og videre løft blir utført med totalt 32 kjettinger.
- Tømme vann: Helge Ingstad løftes opp samtidig som alt vannet dreneres ut. Dette tar tid. Fregatten kan ikke løftes helt opp dersom hun er full av vann.
- Flytte til lekter: Helge Ingstad løftes opp til den dybden hun vanligvis har. Lekteren ligger ved siden av henne, nedsenket. Helge Ingstad løftes over på lekteren, som til slutt hever henne helt opp av vannet.
- Koble fra: Når Helge Ingstad er på tørrt dekk skal kjettingene kobles fra.
- Kjøre hjem: Helge Ingstad sikres til lekteren slik at hun står rolig i vind og bølger. Så slepes hun til Håkonsvern.
Operasjonen kan avbrytes før de to første punktene. Etter dette er det umulig å avbryte operasjonen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.