Saab og Lockheed Martin lanserer konkurrent til
Kongsbergs luftvern
Falcon
heter luftvernsystemet som skal konkurrere med Nasams.
- Per Erlien Dalløkken
- 21. feb. 2019 - 09:51
Men dersom våre naboer
i øst får det som de vil, skal Kongsberg få større konkurranse innenfor dette
området framover.
Svenske
Saab har gått sammen med tyske Diehl Defence og amerikanske Lockheed Martin om
å ta fram et nytt luftvern. Falcon heter systemet som ble lansert på våpenmessa
Idex i Abu Dhabi denne uka.
Aesa-radar og IRIS-T
Luftvernets hovedkomponenter er
radaren Giraffe 4A fra Saab, missilet Iris-T fra Diehl og kommando- og
kontrollsystemet SkyKeeper fra Lockheed Martin.
Giraffe 4A tilhører familien av aesa-bakkeradarer
som Saab lanserte i 2014. Den baserer seg altså på det som kalles «active
electronically/electrically scanned array» (AESA) og er noe Saab i
samarbeid med Chalmers har jobbet med på labben siden tidlig 1980-tall. De har
produsert slike aktive fasestyrte array-antenner siden 1990-tallet.
Giraffe 4A-testing
utenfor Halden i 2017. Foto: Per
Erlien Dalløkken
Aesa-radaren har over 1.500
sender/mottakermoduler, altså individuelt styrte miniantenner, med en
instrumentert rekkevidde på 280 km. Ifølge produsenten selv har den meget god
evne til å oppdage små droner og stealthfly. Det er en såkalt
multifunksjons-radar som kan brukes både til luftvern, kontroll- og
varsling og til våpenlokalisering slik som Arthur. Med andre ord at radaren
kan spore missiler og granater og kalkulere hvor de kom fra og hvor de vil
slå ned.
Missilene som skal brukes er
altså IRIS-T («Infra Red Imaging System Tail/Thrust Vector-Controlled»)
som i utgangspunktet er et luft-til-luft-missil. Det er tatt fram
to bakkeavfyrte versjoner («surface launched», SL). Falcon-systemet skal
benytte Iris-T SLM som har den største rekkevidden, opp til 40 kilometer.
– Våre internasjonale kunder er på
jakt etter neste generasjon kort- og mellomdistanse luftvernløsning som er i
stand til å møte dagens og kommende trusler fra droner, kryssermissiler,
helikoptre og fly. Falcon er klar til bruk i dag, sier Scott Arnold, direktør
for Integrated Air and Missile Defense i Lockheed Martin, i en pressemelding.
Hovedkomponentene
i det nye Falcon-systemet. Foto: Hand-out
- Giraffe 1X: Bård Eker lyktes ikke å kjøpe Saab - nå designer han
heller radar for forsvarsselskapet med samme navn
Vil erstatte Hawk
Det svensk-tysk-amerikanske
samarbeidet kom i stand for å jakte på muligheter hos brukere som i
dag har det eldre luftvernsystemet Hawk, deriblant Idex-arrangøren De
forente arabiske emirater.
Også Norge var en Hawk-bruker. På
1980-tallet samarbeidet Kongsberg og Raytheon om å ta fram luftvernet
Norwegian Adapted Hawk (NOAH) på 1980-tallet som på slutten av 1990-tallet
ble faset ut for NASAMS («Norwegian/National Advanced Surface to Air Missile
System»).
Nasams-fyring på
Andøya i 2015. Foto: Tor
Aas-Haug
Det kan virke som om Kongsberg
Defence & Aerospace (KDA) ikke er overdrevent bekymret for den nye
konkurrenten.
– Vi registrerer at dette konsortiet
har kommet sammen som en ny aktør i luftvernmarkedet. Så får vi se hvordan de
lykkes framover med en systemløsning som Nasams allerede har vært tungt til
stede med i mange år. Vi har 14 nasjoner om bord, og er verdens mest solgte
luftvern innenfor denne kategorien, sier kommunikasjonssjef Kyrre Lohne i KDA.
Nasams-systemene har i
dag Raytheon AIM-120 Amraam-missiler. Men også Iris-T er blitt skutt
med Nasams, allerede i 2011. Nettopp egenskapen dette luftvernet har til å
integrere en rekke missiler og sensorer, i stedet for å være skreddersydd til
kun én type, er noe Kongsberg har misjonert for i årevis.
Den første
skarpkytingen med Nasams High Mobility Launcher fra Vidsel Test Range i
Sverige. Foto: Torbjørn
Kjosvold / Forsvarets mediesenter
Uansett skal også Norge ta i bruk
Iris-T når kampluftvern gjeninnføres, altså et mobilt luftvern som ruller
sammen med avdelingene. Når F-16 fases ut, blir disse missilene
overflødige i luft-til-luft-rolle, ettersom de ikke integreres på F-35. Dette
er noe Forsvarsdepartementet gjennomfører som en rettet anskaffelse
med Kongsberg. Spydspissene i det nye kampluftvernet blir ombygde
M113-panservogner med IRIS-T-missiler og Humvee-feltvogner med eldre
Amraam-missiler (HML).
- Oppgradert IRIS-T: Nå kan norske F-16-flygere skyte med samme missil
mot luft- og bakkemål
Qatar og India
Det har vært stor pågang etter
Nasams det siste halvannet året. Den siste mulige eksporten ble kjent i fjor
høst, da Qatar inngikk en intensjonsavtale med Raytheon om luftvern til en
potensiell verdi på to milliarder dollar. Rundt 30-40 prosent av dette vil
tilfalle Kongsberg når kontrakten med Qatar eventuelt signeres. Da blir
dette den femtende nasjonen som tar luftvernet i bruk.
Komplette systemer er fra før kjøpt
inn av Norge, USA, Finland, Nederland, Spania, Chile og Oman. I tillegg
benytter Hellas, Sverige, Tyrkia og Polen Nasams-komponenter.
Høsten 2017 vant Kongsberg og
Raytheon to eksportkontrakter på kort tid, til henholdsvis Litauen og
Indonesia. I tillegg har Australia offisielt annonsert at de planlegger å
anskaffe Nasams. Det er ventet at testing og forhandlinger skal bli ferdig
senere i år.
Nasams er modulært bygget opp og
består av utskytingsenheter, såkalte «launchere», med missiler, kommando-
og kontrollstasjoner, aktive radarer og passive elektrooptiske/infrarøde
sensorer (EO/IR). Luftvernet er i kontinuerlig utvikling med stadig
mer sofistikerte missiler, sensorer og kontrollstasjoner. Siste generasjon
debuterer hos den nye brukeren Indonesia.
I fjor sommer ble det kjent at også
India forhandler med USA om kjøp av Nasams, der intensjonen blant annet er å
utplassere batterier i New Delhi.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.