Ingen teknikere fra LT Tech vil jobbe for Babcock.
Øystein Eugene Hermstad (pressefoto)
Svensk selskap overtar norsk flyambulanse, men
står uten teknikere: – Ingen vil jobbe for Babcock. De er rett og slett ikke
til å stole på
Svenske Babcock overtar den
norske flyambulansetjenesten fra 1. juli, men teknikerne vil ikke bli med over.
Klubblederen for LT Tech sier de vil tape store penger ved å signere avtale med
Babcock.
HELGE RØNNING BIRKELUND
helge@lomedia.no
Publisert 26.02.2019 kl 14.00 Oppdatert 26.02.2019 kl 16.47
– Vi hadde et forhandlingsmøte med Babcock Scandinavian AirAmbulance i
november. Da ble vi lovet stort sett samme oppsett av bemanning på hver av de
sju basene. Dette var krympet med en mann per base da forslaget på avtale kom
fra dem. Men så lenge ingen av våre 39 teknikere kan tenke seg å jobbe for dem
er det ingen vits å forhandle mer, sier Øystein Sandnes til FriFagbevegelse.
Han er leder for Lufttransport Tekniker Forening.
LT Tech, hvor han jobber, har nylig vunnet anbud blant annet hos det
svenske sjøfartsverket. SAS, Widerøe og Norwegian har behov for folk. Selv om
de mister vedlikeholdet av flyambulansene blir de derfor ikke arbeidsløse. Men
fra 1. juli må altså flyteknikerne som har vedlikeholdt og reparert
flyambulansene finne seg i å pendle, blant annet til Tromsø. LT Tech har
garantert de jobb etter 1. juli 2019.
Betingelsene
I dag er tre teknikere knyttet til hver av de sju basene til
flyambulansetjenesten. Etter det FriFagbevegelse erfarer ville Babcock fjerne
en av de tre base-stillingene.
I dag får de ansatte betalt for hver femte time i beredskap. Det ville
ikke Babcock gjøre. De ville heller ikke gi skifttillegg og vakttillegg, men et
diett-tillegg for lange arbeidsdager.
Og ferie inkludert i skiftordningen.
– Før møtene skulle begynne denne gangen hadde egentlig ingen teknikere
lyst til å jobbe for Babcock. De er rett og slett ikke til å stole på. Vi
fryktet egentlig at de skulle gi oss et så godt tilbud at vi ikke kunne si nei,
sier Sandnes.
Han hevder selv han ville gå kraftig ned i lønn i Babcock, i tillegg
til at han ville få mindre pensjon.
Dermed er det ny strid om flyambulansetjenestene. Etter en langvarig
strid med pilotene er altså teknikerne som skal vedlikeholde flyene, nå på veg
ut.
93 av dagens 98 flygere blir med videre, men det har ikke skjedd uten
kontroverser. Det skjer med lavere lønn og mindre gunstige tillegg.
Synnøve Egeness Lilleli, flykaptein og tillitsvalgt i Lufttransports
Flygerforening, taper alene 120.000 kroner inkludert alle ulempetillegg med ny
eier og driver.
Det startet 8. september i 2016. Norsk Flygerforbund møtte politisk
ledelse i Helse- og omsorgsdepartementet. De hadde funnet betydelige svakheter
i kravspesifikasjonen som skulle legges til grunn når man skulle velge ny leverandør
av luftambulansetjenesten.
Striden startet 8. september i 2016. Da møtte representanter for Norsk
Flygerforbund politisk ledelse i Helse- og omsorgsdepartementet. De hadde
funnet betydelige svakheter i kravspesifikasjonen som skulle legges til grunn
når man skulle velge ny leverandør av luftambulansetjenesten.
Norsk Flygerforbund sendte også et notat til helseministeren, der de
advarte mot flukt av nøkkelpersonell fra tjenesten dersom disse ikke ble sikret
fortsatt jobb hos en eventuell ny operatør.
Er overrasket
Daglig leder i Babcock, Marius Hansen, er overrasket over at foreningen
ikke ønsket å møtes for å diskutere en mulig løsning som kunne sikret alle
teknikerne videre jobb. Han hevder det er feil at det var forhandlinger i
november.
– Det er feil at vi skulle redusere bemanningen, og det er feil at vi
foreslo å fjerne tilleggene, sier han til FriFagbevegelse.
– Det ble i november avholdt et møte men vi kom aldri så langt at det
ble reelle forhandlinger fordi teknikerforeningen primært ønsket at vi skulle
kjøpe tjenestene hos LT Tech AS. Vi garanterte uansett alle teknikerne på de
ulike basene jobb hos oss om det ikke ble avtale med LT Tech AS, sier han.
– Da avtale med LT Tech ikke var mulig å inngå, tok vi umiddelbart
kontakt med teknikerforeningen med ønske om forhandlinger. Tidspunkt ble avtalt
og vi ba om å få vite hvilken lønn de enkelte medlemmer hadde for lettere å
kunne komme dem i møte på dette. Denne informasjonen fikk vi ikke. Vi
utarbeidet da et arbeidsdokument hvor vi blant annet foreslo at de ulike
tilleggene ble samlet i ett fast tillegg. Da leder i teknikerforeningen,
Øystein Sandnes, mottok dokumentet, gikk det i underkant av en time før vi fikk
en e-post der det fremgikk at de ikke ville forhandle og heller ikke ønsket
ansettelse hos oss, sier Marius Hansen.
– Forhandlinger krever normalt at partene er villig til å føre
samtaler. Dette har ikke vært tilfelle fra teknikerforeningens side. Vi mener
at avstanden ikke var så stor at det ikke var mulig å finne en løsning gjennom
forhandlinger, og vi var villig til å strekke oss langt for å finne en løsning.
Vi håper uansett at beslutningen om å droppe forhandlingene ikke er tatt på
grunnlag av feilaktige påstandene Sandnes er sitert på i FriFagbevegelse.
Alternative løsninger
Nå jobber Babcock videre med alternative løsninger.
– Våre to prioriterte løsninger var å få en avtale med selskapet LT
Tech, eller tariffavtale med teknikerne direkte. Begge disse løsningene er nå
uaktuelle. Vi jobber derfor videre med alternativene, slik at vi har alt på
plass når vi overtar 1. juli, skriver Hansen i pressemeldingen.
Babcock kommer nå blant annet til å ta frem igjen søknadene de hadde
satt på vent fordi selskapet primært ønsket en kollektiv løsning med de som
jobber i tjenesten i dag.
I tillegg vil selskapet vurdere de øvrige tilbudene fra verksteder som
er interessert i oppdrag.
Air Service Eggemoen på Hønefoss er et av de selskapene. Daglig leder
Henrik Melbostad vil imidlertid ikke si noe om kontakten med Babcock.
– Vi har et kundeforhold med Babcock for å hjelpe til med oppstarten,
bekrefter han imidlertid overfor FriFagbevegelse.
Men:
– På generelt grunnlag uttaler vi oss ikke om våre kundeforhold eller
interne forhold til eksterne aktører, sier han.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.