SAS skrev historie på Færøerne
Mandag den 4. februar benyttede SAS for første gang RNP-teknologi ved indflyvning til og landing i Vágar Lufthavn på Færøerne.
SAS skrev luftfartshistorie, da selskabet mandag den 4. februar gennemførte den første såkaldte RNP-landing i Vagár Lufthavn på Færøerne.
RNP (Required Navigational Performance, red.) er en satellitbaseret landingsprocedure, som medvirker til at forbedre regulariteten under vanskelige vejrforhold, som det ofte er tilfældet på Færøerne. Tilladelsen fik SAS fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen (TBST) umiddelbart før julen 2018, og fredag blev første gang, at SAS anvendte RNP.
Det var Airbus A320neo-flyet SE-DOX, der 4. februar som rutenummer SK1777 kl. 13.09 landede i Vágar Lufthavn efter en time og 54 minutters flyvning fra Københavns Lufthavn. Senere på ugen fulgte endnu en RNP-landing den 8. februar, hvor fartøjschefen var den færøske flykaptajn Herálvur Nielsen, der har været med til at lave træningsprogrammet for de 16 SAS-piloter, der flyver til og fra Færøerne.
“Jeg fløj hjem til Færøerne, og det vakte opsigt, da kaptajn Herálvur Nielsen på færøsk over højttaleren annoncerede, at SAS nu flyver RNP AR 0.1 til og fra Færøerne. Dermed bliver deres regularitet på lige fod med Atlantic Airways´,” fortæller Jákup Sverri Kass, der er tidligere administrerende direktør i Vágar Lufthavn og i dag konsulent og bestyrelsesmedlem i grønlandske Kalaallit Airports.
Drilske vejrforhold
Den 1.799 meter lange bane i Vágar Lufthavn er placeret mellem to bjergformationer, hvor den mest almindelige vindretning er på tværs af banen, og det kan af og til give ret voldsomme turbulensforhold, hvilket kan betyde, at flyene går i holding-position indtil vejret bedres, mens det andre gange er nødvendigt at returnere til København.
Den 1.799 meter lange bane i Vágar Lufthavn er placeret mellem to bjergformationer, hvor den mest almindelige vindretning er på tværs af banen, og det kan af og til give ret voldsomme turbulensforhold, hvilket kan betyde, at flyene går i holding-position indtil vejret bedres, mens det andre gange er nødvendigt at returnere til København.
Det vil fremover ikke være nødvendigt med RNP-teknologien som færøske Atlantic Airways har benyttet i flere år, da selskabet har haft særligt udstyr i flyene. Men Vágar Lufthavn besluttede for et par år siden at installere udstyr, der kan modtage fly med RNP AR 0.1, og det har A320neo-flyene hos SAS som et supplement til den sædvanlige instrumentlandingsprocedure, ILS.
Forskellen på den konventionelle anflyvning og en RNP-anflyvning er blandt andet, at der er et kortere tilløb med RNP, og ruten er lidt forskellig end den rute, der anvendes ved den konventionelle anflyvning.
”Med godkendelsen af RNP-landingsproceduren får vi samme mulighed som vores konkurrent, og dermed kan vores kunder også regne med, at vi kan operere under de mest vanskelige vejrforhold,” forklarede pressechef Mariam Skovfoged fra SAS i Danmark, da godkendelsen fandt på plads tilbage i december måned.
SAS måtte senest aflyse en flyvning til Færøerne den 21. januar, men med RNP-teknologien på plads kan vejret ikke længere lægge hindringer i vejren for regulariteten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.