tirsdag 2. juni 2020

LN- SUB landet på Sola i dag - Jan-Petter Helgesen

Sjekk flott og informativ video her: https://tinyurl.com/y7tbtjxy

Braathen-veteran er landet på Sola for godt.

Like før flyets aller siste landing


Braathens SAFEs tidligere Douglas DC-6B Cloudmaster med norskregistrering LN-SUB landet ved 15.30-tiden i dag tirsdag for siste gang etter en 22-timer lang flytur fra Fairbanks i Alaska.

SOLA
Av Jan-Petter Helgesen
Bilder: Per Gram

Flyet hadde ved ankomsten til Sola fløyet uten mellomlanding hele 7300 kilometer fra Yellowknife i Canada. Om bord i det tidligere Braathen-maskinen var den kjente hundekjøreren Thomas Wærner, to hundepassere og hans 24 hunder.

-         Flyturen over arktisk Canada, Grønland og Nord-Atlanteren er sannsynligvis den siste turen over Atlanterhavet med et fire-motors fly med stempelmotorer og passasjerer, sier Ole Johan Berg i Flyhistorisk museum, Sola.

Han legger til at han tviler på at et veteranfly med stempelmotorer vil gjenta en tilsvarende tur senere. På Sola skal det gamle passasjerflyet som de senere tiår har fløyet som fraktmaskin for selskapet Evert Air Cargo i Alaska,bli blikkfang for utstillingen til Flyhistorisk museum.

Mange skuelystne hadde møtt opp både innenfor og utenfor flyplassgjerdet da den sjeldne maskinen fra luftfartens passasjerbarndom i Norge landet. Braathens SAFE hadde sju fly av typen i trafikk i årene 1962 til 1973. Eldst av disse var flyet som ble hentet i fjerne Alaska.

DC-6B fløy i disse årene ruter fra Oslo til Stavanger, Ålesund og Trondheim. I tillegg hadde flytypen en viktig rolle da oppbyggingen av feriecharter til sydlige breddegrader begynte i 1960-årene.

På Sola foretok maskinen som var nymalt i fargene til Braathens SAFE først en tur i lav høyde over flyplassen. Over Jæren snudde maskinen og landet silkemykt på rullebane 36 fra sør.




På Sola ventet både ordfører Tor Henning Slethei (Frp) fra Sola kommune, styreleder Egil Endresen og Ole Johan Berg fra Flyhistorisk museum, direktør Målfrid Snørteland fra Jærmuseet som nå overtar eierskap til flyet og styreleder Trygve Gjertsen i Ludv. G. Braathens fond samt familien til hundekjører Thomas Wærner.

Corona­smitte og høy dollarkurs holdt tidligere i vår på å velte hele flykjøpet for flymuseet. Samtidig satt Wærner fast i Alaska med hundene sine etter å ha vunnet verdens hardeste hundeløp der borte.
Han hørte om flyet som var tenkt til Sola og ved hjelp av sponsoren sin, Aker Bio Marine, kunne de bidra med 250 000 kroner til turen. Samtidig sank kursen på dollar kontra norske kroner. Dermed var turen til Norge samt kjøpet av den tidligere Braathens-maskinen sikret.

Etter landingen på Sola sa Wærner at han hadde muligheter for å komme seg hjem alene. Hundene var det derimot helt umulig å sende – inntil løsningen kom om flyet til Sola.

Luftforsvaret og 330 skvadron ønsker LN-SUB velkommen til Sola

I Ludvig G. Braathens fond sier styreleder Trygve Gjertsen som var til stede ved ankomsten, at kjøpet av flyet tømte beholdningen av fondet. Den var på i underkant av fire millioner kroner.

Som seg hør og bør får en pensjonist sin velfortjente hilsen fra Avinor

-         At kjøpet gikk i orden og at LN-SUB blir bevart for ettertiden på sin gamle hjemmebase på Sola gleder både Gjertsen og Braathen-familien. Flyet vil være med å sikre minnet om flyselskapets innsats for norsk luftfart for ettertiden, sier Gjertsen.

Flyets nest siste parkering - Om en stund vil det bli flyttet over til museumssiden ved Sola Sjø


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.