Også Nederland angrer på at de ikke kansellerte kontrakten. Alle nasjoner som har typen opplever den som ekstremt krevende ressursmessig å holde i orden. Helikoptertypen har FBW, akkurat som den Canadiske S-92`en som havarerte nylig. Der er FBW systemet i fokus. (Red.)
Det nederlandske forsvaret har besluttet å vente med å sette i drift igjen sin flåte av NH90-helikoptre på bakken i etterkant av et fatalt havari 19. juli.
Nederland holder fortsatt NH90-helikoptrene på bakken etter dødsulykke
Norge holdes løpende informert og flyr fortsatt sine NH90
Det nederlandske forsvaret har besluttet å vente med å sette i drift igjen sin flåte av NH90-helikoptre på bakken i etterkant av et fatalt havari 19. juli.
Foto: Nederlansk Marine
I dialog med Nederland To av de fire om bord omkom da helikopteret gikk i sjøen like ved patruljefartøyet Zr.Ms. «Groningen» som det opererte fra, rett utenfor Aruba i Karibia.
Rett etter ulykken ble den nederlandske NH90-flåten rutinemessig satt på bakken.
29. juli varslet den nederlandske forsvarsministeren Ank Bijleveld-Schouten at den gjenværende NH90-flåten, som teller 19 helikoptre, forblir på bakken inntil videre som et føre-var-tiltak.
Det har foreløpig ikke kommet detaljer fra undersøkelsen, eksempelvis om det mistenkes teknisk svikt eller en iboende svakhet som også kan finnes på andre helikoptre av samme type.
Ifølge oberstløytnant Stine Barclay Gaasland i Luftforsvaret fortsetter Norge å fly NH90.
– Havariet av det nederlandske NH90-helikopteret har ikke fått konsekvenser for våre NH90 som er i drift som normalt. Vi får fortløpende oppdateringer gjennom vårt nettverk og vår dialog med Nederland, opplyser hun.
Sank etter et døgn
Det nederlandske helikopteret gikk i sjøen og forble flytende i cirka et døgn takket være nødflyteutstyret. På den tida rakk marinen å redde ut ferdsskriveren, men helikopteret sank etter at to av de fire flyteelementene gikk i stykker i den grove sjøen.
Ifølge det nederlandske forsvaret ligger helikopteret nå på rundt tusen meters dyp litt over 100 kilometer vest for Aruba.
Nederland var tidlig ute med å ta i bruk NH90 til sjøoperasjoner, og har i likhet med andre nasjoner måttet tåle barnesykdommer på helikoptertypen. I 2014 satte Nederland ned foten og nektet å ta imot flere NH90-helikoptre som følge av at det var avdekket uvanlig mye korrosjon på deres og Frankrikes NH90 NFH.
I fjor høst kom det fram at nederlenderne begynner å se mot en midtlivsoppdatering en gang etter 2025 og håper å få med seg Belgia, Tyskland, Frankrike, Italia og Norge med på en felles oppgradering av fregattversjonen en gang etter 2025.
Det er kanskje ikke så sannsynlig for Norges del, der siste leveranse tidligst vil skje i 2022 og der det fortsatt hefter usikkerhet ved leveransen og innfasingen.
Tidligere i sommer besluttet Belgia å fase ut fire av sine åtte NH90 Caïman-helikoptre, nærmere bestemt transportversjonene (TTH).
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.