fredag 9. juli 2021

Havariet i Sverige - ABC Nyheter / VG / ASN


Flytypen Turbo Beaver er registrert for 8 passasjerer. Hoppefly er imidlertid oftest uten seter. Hvilke krav som gjelder for sikring av hopperne før hopp utføres, kjenner jeg ikke til. Jeg lurer imidlertid, for et massivt CG-shift kan være katastrofalt.  (Red.)


Havarerte kort tid etter take off: - Vi så at det ikke var liv å redde

 

Anne Sofie Mengaaen Åsgard, Emma Fondenes Øvrebø, Mattis Sandblad

 

for 2 timer siden



© Foto: Jeppe Gustafsson / TT NYHETSBYRÅN

ÖREBRO/OSLO (VG) Undersøkelser gjort gjennom natten og morgenen viser at flyet i Örebro styrtet nokså raskt etter det tok av torsdag kveld.

Publisert: 09.07.21 kl. 08:26 Oppdatert: 09.07.21 kl. 10:13

Det var åtte fallskjermhoppere og én pilot som omkom i den tragiske flyulykken.

– Dessverre var mulighetene for å redde liv stort sett null. Vi så at det ikke var liv å redde. Dette var en utrolig påkjenning for vårt personell og dette er en hendelse som rammer mange. Både de som er direkte berørt og indirekte berørt, sier redningssjef Peo Staberyd på en pressekonferanse fredag morgen.

Saken oppdateres!

Klokken 23 torsdag kveld ankom den svenske havarikommisjonen ulykkesstedet. I tre timer jobbet utrederne med å kartlegge hva som kan ha skjedd.

– Vi har intervjuet vitner, flygeleder og andre personer som var på flyplassen, sier Peter Swaffer, leder for sivil luftfart ved Statens havarikommisjonen i Sverige til VG.

Han forteller at de også rakk å gjøre noen andre undersøkelser før mørket la seg.

– Vi fikk gjort en aller første undersøkelse av både ulykkesplassen og vraket, fortsetter Swaffer.

Hele ulykkesområdet var sperret av da VG ankom Örebro i natt. Man ventet da til teknikerne skulle starte opp igjen.

– Kom ikke særlig høyt i luften

Swaffer forteller at arbeidet fortsetter nå i morgentimene for full styrke. Fremdeles er det mange ubesvarte spørsmål, men foreløpige undersøkelser tyder på at flyet må ha havarert raskt etter at det kom opp i luften.

– Det eneste vi vet sikkert er at dette skjedde raskt etter start, sier Swaffer.

Han forteller at det foreløpig ikke finnes vitnebeskrivelser av selve styrten, men at de har gjort et anslag ut ifra andre undersøkelser.

– Vi antar 10–50 meter over bakken, fortsetter Swaffer.

Etterlatte ringte politiet

Politiets pressetalsperson, Gabriel Henning, sier politiet har vært i kontakt med de etterlatte gjennom natten.

– Flere av de tok også kontakt med oss fordi de visste at deres kjære var om bord i det aktuelle flyet. Alle blir nå ivaretatt av kommunens kriseteam, forteller Henning til VG.

Politiet jobber nå med å finne ut av hvem som kan ha hørt eller sett noe. De har vært i kontakt med flere som har vært i nærheten av ulykken.

– Vi har fanget opp hvilke personer det dreier seg om og kommer til å holde kontakten med de gjennom dagen for å få deres vitneforklaringer, sier Gabriel Henning, pressetalsperson ved politiet til VG.

Ni personer mistet livet i flyulykken i Örebro: – Fryktelig at det har skjedd igjen

Undersøkelser på stedet

Ulykken skjedde i forbindelse med en såkalt «hoppuke» i Örebro, og like etter hendelsen i går kveld beskrev politiet ulykken som et totalhavari.

Flyet hadde gått ned «helt ukontrollert» et lite stykke fra rullebanen. Nå jobber havarikommisjonen parallelt på stedet med politiet som gjør tekniske undersøkelser.

– Men så snart som mulig, forhåpentligvis i morgen, vil vi frakte vraket til Strängnäs hvor flere undersøkelser skal gjøres, sier Swaffer.

Disse sporene blir viktige nå

Lederen ved havarikommisjonen sier det nå er essensielt å få sikret viktige spor for å kunne vite mer om ulykken.

– Nå handler det om å sikre data fra navigasjonssystemer, motor, databokser andre eksterne data som radarspor, påpeker Swaffer.

– Når vil dere sitte på alle svarene?

– Det er mulig at vi får noen svar ganske snart, men antagelig vil mye skje frem i tid når vi har alle fakta foran oss. Det kan ta opptil et år, fortsetter han.

Ni personer mistet livet i flyulykken i Örebro: – Fryktelig at det har skjedd igjen



Date:08-JUL-2021
Time:c. 19:15
Type:Silhouette image of generic DH2T model; specific model in this crash may look slightly different
de Havilland Canada DHC-2T Turbo Beaver
Owner/operator:Skånes Fallskarmsklubb
Registration:SE-KKD
MSN:1629TB17
Fatalities:Fatalities: 9 / Occupants: 9
Other fatalities:0
Aircraft damage:Written off (damaged beyond repair)
Category:Accident
Location:Örebro-Bofors Airport (ORB/ESOE) -    Sweden
Phase:Take off
Nature:Parachuting
Departure airport:Örebro-Bofors Airport (ORB/ESOE)
Destination airport:Örebro-Bofors Airport (ORB/ESOE)

Narrative:
The aircraft crashed during takeoff from Örebro-Bofors Airport (ORB/ESOE) and caught fire.
All nine occupants didn't survive and the aircraft was destroyed

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.