Mars-helikopteret tok unike
bilder på sin tiende flyvning
Imponerer på sitt nye oppdrag.
Dette
bildet er tatt på den niende flyvningen, og er ikke fargekorrigert. Man kan så
vidt se litt av helikopterfoten til venstre i bildet. (Foto: NASA)
· ROMFART
·
26. JULI 2021 - 17:00
I helga kunne helikopteret notere seg for den
tiende vellykkede flyvningen, med den lengste og mest krevende ruta hittil.
Farkosten fulgte en programmert rute med ti punkter i det såkalte «Raised
Ridges»-området, som er høyaktuelt for videre utforskning under senere
ekspedisjoner. Hele ferden tok i underkant av tre minutter.
Ingenuity skal ha fotografert flere fargebilder
underveis, blant annet bilder som senere skal settes sammen til stereoskopiske
bilder. Dette gjøres ved å ta ett bilde, for deretter å forflytte seg en kort
avstand og ta et nytt bilde i samme retning. Det ble programmert fire slike
doble fotograferinger på turen. Hver eksponering gir et fargebilde på 13
megapiksler, som etter hvert sendes til jorda via roveren og en satellitt.
Mars-helikopteret Ingenuity hadde hele ti stopp-punkter på sin tiende flyvning, der det ble tatt stereobilder på fire ulike steder. Foto: NASA
Må programmeres
Her er det verdt å minne om at enhver flyvning på Mars må programmeres på forhånd, på grunn av den betydelige signalforsinkelsen mellom våre to planeter. Et innebygd navigasjonskamera og relativt deterministisk programmering gjør at farkosten kan ta høyde for terreng, vind og andre forhold som kan påvirke ferden. Nasa får ikke beskjed før etterpå om hvordan flyvningen faktisk har gått.
Dette bildet er tatt med navigasjonskameraet på den tiende flyvningen med Mars-helikopteret. Helikopteret skal også ha tatt stereoskopiske fargebilder på ferden. Foto: NASAForeløpig har vi fra den tiende flyvningen bare fått
se bilder fra navigasjonskameraet, med den etter hvert karakteristiske og
ikoniske øyenstikker-skyggen på bakken. Når fargebildene er lastet ned og
behandlet på jorda, vil man med enkelt utstyr kunne få se bilder fra lufta med
en tredimensjonal effekt. Det finnes allerede slike stereoskopiske bilder tatt
med roveren.
Det er den norske ingeniøren Håvard Fjær Grip som
er ansvarlig for å planlegge flyvningene med Ingenuity, helt fra den første, historiske ferden.
Han beskriver den forrige flyvningen, nummer ni, som en "neglebiter".
Den fløy lengre og med høyere hastighet, i et svært krevende terreng å navigere
i.
Måtte lure
algoritmene
For å få til dette måtte teamet lure algoritmene
til å tro at helikopteret skulle fly over en jevn overflate, mens det i
virkeligheten fløy over et krater. Dette ble kompensert ved å legge inn lavere
hastighet på kritiske punkter, høyere feilmarginer og ikke minst mye simulert
testing i forkant.
Bildene fra denne ferden vil kunne bli viktig i den videre utforskningen av planeten, ettersom det ikke er noen selvfølge at en rover eller annen farkost kommer seg dit med det første. Det fotograferte området «Pilot Pinnacle» er blant områdene man ser for seg at det kan ha vært vann på Mars.
På den niende flyvningen måtte navigasjonsalgoritmene lures til å tro at bakken var flat, mens fartøyet egentlig fløy over et krater. Foto: NASA
Fløyet dobbelt så
mye
Med den tiende flyvningen har altså
Mars-helikopteret fløyet dobbelt så mange flyvninger som planlagt, og ingen kan
helt si hvor lenge den vil fly. Men det vil bli stadig mer krevende etter hvert
som høsten melder sin ankomst på Mars, samtidig som flyvningene ikke må komme i
veien for forskningen hos «moderskipet» Mars Perseverance-roveren. Derfor en
august satt som en foreløpig tidshorisont.
Farkosten i seg
selv er selvforsynt med energi gjennom sine solpaneler, og kan i prinsippet
fortsette så lenge det ikke oppstår tekniske problemer eller havari.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.