Formålet med bloggen er å bidra til informasjon om luftfart av alle slag. Også litt om ubåter og forsvarsspørsmål. Nyheter vil du finne her også, en del på engelsk som er det mest brukte luftfartsspråket. Har du selv noe som bør komme ut, så send meg en mail til per.gram@hesbynett.no
SAS senker seg ned på nivået til WIZZ Air og Ryanair mens pengene forsvinner. (Red.)
SAS-pilotene raser: – Umoralsk, uetisk og usolidarisk
SAS-pilotene mener flyselskapet omgår gjenansettelsesplikten for over 500 oppsagte piloter ved å opprette nye selskaper. SAS avviser dette.
Publisert:
Oppdatert for mindre enn 2 timer sid
Tirsdag bekreftet SAS i en internmelding den varslede omorganiseringen av flyselskapet i fire enheter. Tre datterselskaper internt, og et eksternt som skal håndtere innleie fra underleverandører.
Nyheten om at SAS Irland omdøpes til SAS Connect samt nyetableringen av SAS Link, sendte et kald gufs inn i lokalene til den norske pilotforeningen.
De norske SAS-pilotene organisert gjennom Norske SAS-flygeres Forening (NSF) har lenge fryktet det som nå skjer.
Coronapandemien har halvert antall SAS-ansatte, der rundt 5000 ansatte har måtte gå. Blant disse er omkring 560 piloter, hvorav rundt 200 er norske.
NSF mener SAS gjennom opprettelsen av SAS Connect og SAS Link omgår en femårig gjenansettelsesplikt for de oppsagte pilotene. SAS bestrider dette.
– Dette er umoralsk, uetisk, og usolidarisk. Det SAS-ledelsen gjør nå, er en hån mot de rundt 560 SAS-pilotene som er oppsagt. Disse går på Nav og venter på gjenansettelse, sier NSF-leder Christian Laulund til E24.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.