Igjen en maskin i segmentet "medium lift capacity". Også denne har vært presentert tidligere i forumet, og vi har ventet på at maskinen skal bli sertifisert av først og fremst FAA. Det har enda ikke skjedd. Det spesielle med denne typen, er at den har "Fly By Wire" i stedet for vanlige stag og stålwire. Systemet er vektbesparende, men kan regnes som nytt selv om det har eksistert i mange år i vanlige fly, men også i den militære NH90 som ikke har hatt problemer med FBW. FBW fikk en skikkelig set back da en militær utgave av S-92A, i Canada kalt CH-148 Cycclone med FBW, havarerte. Den tilhørte det canadiske luftforsvar, RCAF, og havarerte i Middelhavet. FBW systemet fikk en stor del av skylden for havariet, et havari som fant sted rett ved det marinefartøyet det opererte fra. Det knytter seg derfor en viss skepsis til det. I 2016 havarerte en Bell 525 prototype under testing og de 2 ombord omkom.
Bell har etablert en avdeling på Sola, et Experience Center, hvor mock-up`en vil stå i et par år. Den er ganske forseggjort og gir et godt inntrykk av størrelsen, eksempelvis bagasjeplass.
Presentasjonen foregikk delvis via video, og delvis i 3D. Joshua O`Neil foredro fra USA og Managing Director Europe and Russia, Duncan van de Velde i 3D.
Det ble stilt spørsmål om sertifiseringsdato, men intet klart fremkom om den. For det norske markedet må det være av interesse at sertifisering av avisingsutstyr regnes gjennomført vinteren 2024. Her er det snakk om full avisingssertifisering. MGB uten olje? 1t kjøring er demonstrert. Minimumskravet er 30 minutter. Maskinen har også "Autoraotation assist" innebygget i softwaren.
Under et par bilder jeg tok i fasilitetene til Bell på Sola:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.