mandag 27. september 2021

330 skv - Albatrosstiden - Jan Erik Larsen


Dette glimrende foredraget grenser opp til min egen tid innen det maritime. Da jeg ankom Andøya den 2. april 1969, var de siste Albatrossene i ferd med å fyre opp for å fly til Wiesbaden. Jeg overtok leiligheten til Olderskog som skulle begynne i SAS. En Albatrossflyger. Orionbesetningene var pekt ut og Jan Erik Larsen skulle være TACCO på Crew III hvor jeg var styrmann. Odd Mjelde var skipper. Jeg hadde fløyet i Albatross èn gang, da jeg hadde gått Escape øvelse øst av Gardermoen, og var elev på 718 skv. på Sola. Per Thalberg var skipper. Jeg syntes det var mye bråk... 

Her Jan Erik, i midten, som Tacco i 1970. Innerst Arne Hagen, navigatør, og nærmest kamera Alf Pedersen, sensoroperatør. Her sjekkes skriverne til Jezebel / LOFAR  systemet som Jan Erik beskrev i sitt foredrag.

Foto: Per Gram

(Red.)




Jan Erik Larsen, Brigader (Ret.) Foto: Per Gram

I det etterfølgende er det "slides galore". De legges ut i kronologisk rekkefølge. Alle er fotografert av undertegnede. Den tekniske kvaliteten er varierende... Frihånd.

'
Det hangarskip baserte flyet Grumman S-2 Tracker var beste kandidat, men....








De som kjenner Sola vet hvor dette er....

Du ser et driftmeter til venstre, og et plottebord til høyre. Det hadde moving map indicator, når det virket. De andre tingene er Dead Reckoning hjelpemidler.

Navigatør Holden på jobb. Postslipp på en ishavsøy.




Hans Levi Alnes

Pasienten ble hentet med helikopter "Trossa" kom ikke i luften igjen på grunn av høy sjø. JATOène  tente ikke, og Jan Erik og besetningen logget 8t fartstid. De skrev sågar reiseregning, men den ble refusert fordi det ikke ar noe å kjøpe der....

Crew III på den høytidelige seremonien på Sola med dåp av det nye flyet som ble hetende Roald Amundsen. Foto: Sola Flystasjon.


---ooo00O00ooo---































Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.