torsdag 30. september 2021

Solakonferansen dag 2 den 21. september - Boeing

 

På grunn av koronatest om morgenen, fikk jeg dessverre ikke med meg Widerøes innlegg. Akkurat det var jeg spesielt interessert i. Jeg håper Andreas K. Aks kan hjelpe meg med slides som jeg kan legge ut senere.

Det første foredraget jeg så og overhørte var av Boeings Øivind Moldestad. Han er kjent innenfor norsk luftfartsmiljø, spesielt for de med tilknytning til 330 skvadron. Han er nå bosatt i Stavanger. I disse tider hvor Boeings CH-47 er en kandidat i konkurransen om nytt helikopter for Hæren og spesialstyrkene, skulle en tro at det var et tema. Men det var det ikke. Det handlet mer om operative støttesystemer, hvorav Synthetic Vision var nevnt, men også EFB, Electronic Flight Bag. Slidene Moldestad viste vil tale for seg. Elrey Borge Jeppesen er viet en god del plass på Museum of Flight på Boeing Field sør for Seattle. Jeppesen Sanderson ble kjøpt av Boeing og grunntanken til Elrey kan en si, er å finne i EFB. Her et notat i hans mange notatbøker skrevet for en del under flyging, gjerne under vanskelige forhold.



Øivind Moldestad foredrar.










---ooo00O00ooo---





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.