lørdag 11. september 2021

9/11


Hvor var du da det første flyet traff World Trade Center? Jeg var på vei til jobben på Sola og hørte det på radioen. Jeg tenkte at det måtte være dårlig vær og en da capo av hendelsen like etter krigen da en B-25 fløy inn i Empire State Building i redusert sikt. 6 omkom i bygningen og de tre i flyet. I det jeg parkerte hørte jeg at enda et fly hadde fløyet inn i centeret, denne gang i den andre bygningen. Jeg hørte at det var nydelig vær og det slo ned i meg, som hos alle andre, at dette var en terror- handling. Konsekvensene kjenner vi, og verden ble ikke den samme etter det. Hvor mange som omkom i krigene som fulgte helt til nå nylig, kan ikke anslås godt, men det må være minst en million, kanskje to. Det farligste er at ekstrem jihadisme har fått feste mange steder i verden. 


Bilder tatt av undertegnede. Her fra Circle Line i mai 1998


Fra utsiktspaviljongen i World Trade Center, tatt mot East River med Rockefeller Center øverst til venstre

Fra morgenen den 11. september

Bilder tatt fra WTC Memorial i oktober, 2015





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.