Også her er det en tendens til å undervurdere P-3 Orion. Orion kan også dekke store områder, om enn ikke så fort som P-8A. Orion kan holde seg i luften mye lenger enn P-8A, 21 timer (demonstrert) , og den kan klatre til 45 000 fot (demonstrert). Service ceiling for P-8A er 41 000 fot. Orion har også lang rekkevidde og har fløyet fra NAS Atsugi i Japan til NAS Patuxent River i Maryland, over 6000NM. Max range for P-8A er 4600NM. Max fart til Orion er heller ikke verst, 407 kts eller Mach 0,7 i høyden. Dersom P-8A kan detektere en Akula III vest av Egga samt å tracke den og oppnå angrepskriteria, tar jeg av meg hatten......Først da er det et superfly.(Red.)
NYE OVERVÅKNINGSFLY: På torsdag er det en ny historisk dag for Luftforsvaret når P8 kommer til Evenes. Foto: Forsvaret
Nå kommer Norges nye superfly
På torsdag er det en historisk dag for
Luftforsvaret på Evenes. Da lander det første av fem nye maritime patruljefly
som skal gjøre det lettere å oppdage ubåter.
Publisert 6 timer siden, oppdatert 5 timer siden.
I november 2021
overtok Forsvaret nøkkelen til det første av fem fly under en seremoni på
Boeing-fabrikken i Seattle i USA i november i fjor.
På torsdag lander
det første flyet på norsk jord. Ankomsten vil markeres både ved første landing
på norsk jord, og ved en offisiell markering på Evenes flystasjon noen dager i
etterkant.
Flyene blir en
viktig milepel med tanke på å styrke overvåkningen av havområdene utenfor
Norge.
TOPP MODERNE: Det
nye P8 flyene vil forbedre overvåkingen utenfor kysten av Norge. Foto: Boeing
– Norge har ansvar
for enorme havområder i en strategisk viktig del av verden. Vi er derfor
avhengige av å kunne følge med på og forstå hva som skjer i disse områdene, sa
Mette Sørfonden, direktør for Forsvarsmateriell i en pressemelding da hun mottok det første
flyet i USA i fjor.
P-8 flyene skal ha
base på Evenes, og skal ta over for dagens P-3 Orion og DA-20.
– Det er alltid en
stor dag når vi kan hente hjem en ny type materiell for første gang, enten det
er et fly, kjøretøy, fartøy eller noe annet. Vi har selvsagt fulgt flyene nøye
det siste året, både under byggingen og under testingen i USA, men det blir
fortsatt veldig spesielt å se Viking lande på norsk jord med norsk besetning om
bord, sier Odd Arvid Tveit, prosjektleder for P-8 i Forsvarsmateriell.
Det er noe gamle
travere som har tjenestegjort for Norge i over 60 år og som nå skiftes ut.
Norge mottok P-3B
overvåkningsfly i 1968-69. Disse kom i tjeneste hos 333-skvadronen ved Andøya
Flystasjon fra og med 1969.
I 1989 mottok
Norge nye P-3C og disse skiftes nå ut og Andøya Flystasjon legges ned.
Norrøne navn
De nye maritime
overvåkningsflyet har fått navnet «Vingtor».
De neste fire vil
hete «Viking», «Ulabrand», «Hugin» og «Munin».
Dette er kjente
norrøne navn som Forsvaret ofte bruker.
Det unik med
Poseidon-flyene er at de dekker store havområder på kort tid og kan oppholde
seg lenge i et operasjonsområde. Flyene har evne til å detektere, identifisere,
følge og om nødvendig ramme mål under vann.
Det er også et
viktig bidrag til samfunnssikkerheten gjennom evnen til å bidra til maritime
kontraterroroperasjoner.
Norge er et av
åtte land som har valgt P-8A Poseidon som sitt nye maritime patruljefly.
Tett samarbeid
Blant annet har
både USA og Storbritannia denne flytype noe som vil gjøre samarbeidet med Norge
langt tettere.
Flyet er basert på
det sivile passasjerflyet Boeing 737 med oppgraderinger og tilpasninger for
militær bruk, skriver Forsvarsmateriell.
KLAR FOR NORGE:
Det første P8 flyet kommer til Norge på torsdag. Foto: Boeing
– Vi mottar nå det
første flyet, både på tid og med den kvaliteten som er lovet. Dette bidrar til
at vi får en mest mulig sømløs overgang mellom dagens og fremtidens maritime
patruljefly, sier Sørfonden.
11 milliarder
Kostnadsrammen er
på rundt 11 milliarder 2021-kroner og ble inngått med amerikanske myndigheter i
mars 2017.
Ved siden av selve
flyene, vil anskaffelsen også omfatte moderne sensorer, overvåkingssystemer,
nye antiubåtvåpen og støttesystemer.
Byggingen av de
norske flyene startet i februar 2021, og det tok av for testflyging for første
gang i august 2021.
Når flyet lander
på Evenes på torsdag starter prosessen med nasjonale tilpasninger, samtidig som
Forsvarsmateriell vil intensivere arbeidet med støttesystemer og annet
nødvendig utstyr på Evenes.
Planen er at P-8
skal begynne å ta over oppgaver fra P-3 Orion i 2023.
– Vi skal gjøre
vårt for å få flyet trygt hjem, slik at Luftforsvaret etter hvert kan komme i
gang med treningen på Evenes. Dette blir en viktig milepæl for prosjektet, men
samtidig er det bare startskuddet for et mye større arbeid med å bygge opp P-8
som en operativ kapasitet, sier Tveit.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.