Ukraina bekrefter: Verdens største fly An-225 er ødelagt i kampene
Magnus Fossen
for 45 minutter siden
Det gigantiske og ikoniske transportflyet er viden
kjent som verdens største fly. Antonov An-225 var senest i begynnelsen av
februar i Norden, da det fraktet vindmølle-deler til flyplassen i Billund i
Danmark. Nå bekrefter Ukrainas utenriksminister at flyet er ødelagt som følge
av den russiske invasjonen.
Flyet, med seks motorer og et vingespenn på 88
meter ble produsert på tampen av Sovjetunionens velde i 1988. Flyet hadde navnet Mriya, som betyr «drøm» på
ukrainsk.
© Leveres av
ABC Nyheter An
Antonov An-225 Mriya, a cargo plane which is the world's biggest aircraft, is
seen on an airfield before its first commercial flight to the Australian city
of Perth, in the settlement of Hostomel outside Kiev
An Antonov An-225 Mriya, a
cargo plane which is the world's biggest aircraft, is seen on an airfield
before its first commercial flight to the Australian city of Perth, in the
settlement of Hostomel outside Kiev
Antonov An-225 Mriya var verdens desidert største fly med et vingespenn på 88 meter og en egenvekt på 285.tonn og max avgangsvekt på 640 tonn. Valentyn OgirenkoReuters
– Russland har ødelagt vår «Mriya»
Embed: twitter
– Russland har ødelagt vår «Mriya», men de vil
aldri klare å ødelegge vår drøm om en sterk, fri og demokratisk europeisk stat,
opplyser utenriksminister Dmytro Kuleba på Twitter.
Les også:Kuleba:
Ukraina kommer ikke til å kapitulere
Tilstanden til An-225 var lenge ukjent da det var
klart at flyet sto parkert på hjemmebasen i Hostomel, en flyplass like utenfor
Kyiv som russiske styrker forsøkte å innta torsdag, og som utløste harde kamper
mellom russiske og ukrainske styrker. Ukraina meldte sent torsdag kveld at de
hadde tatt tilbake flyplassen.
Flyprodusenten Antonov forteller i en Twitter-melding at
deres eksperter enda ikke har fått undersøkt flyet og derfor ikke kan si noe om
tilstanden eller om flyet kan repareres.
Kun produsert ett
Det ble kun produsert étt fly av denne størrelsen.
Opprinnelig var oppdraget at flyet skulle transportere den sovjetiske romfergen
mellom fabrikken og oppskytings- og landingsplassene. Etter Sovjetunionens fall
sto flyet lenge brakk, før det ble restaurert og tatt i bruk fra 2001 som
fraktefly.
Flyet landet i Norge én gang – på Oslo lufthavn i
2014. Flyet fraktet da med seg militært utstyr fra Afghanistan.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.