AVINORS DRONEPROGRAM
Avinor
forbereder bygging av «vertiporter»: – Vi skal være en spiller, ikke bare en
brikke i en ny droneverden
Ambisiøst
droneprogram.
Da snakker vi i første omgang
for eksempel om fraktdroner, og et stykke videre ned i veien trolig også om
persontransport.
Avinor har ambisiøse planer om å videreføre
rollen de har i dagens luftfart, med luftromskontroll og infrastruktur på
bakken, også når transportmekanismene er i ferd med å endre seg.
Nå har de samlet kreftene i et droneprogram
som er et strategisk initiativ forankret på øverste konsernnivå.
– Det er en erkjennelse av at
dronevirksomhet vokser raskt, er kommet for å bli og treffer oss fra litt ulike
kanter. Vi ønsker å være en aktiv spiller, og ikke bare en brikke i dette,
forklarer konsernsjef Abraham Foss.
Urbane landingsplasser
I droneprogrammet ser Avinor både på
hvordan droner kan integreres trygt i luftrommet, samt hvordan de kan tas i
bruk ved lufthavner rundt om i Norge.
Blant målene er at de innen 2025 skal
ha implementert et landsdekkende system for luftromsstyring og gjennom
partnerskap utvikle en forretningsmodell for ny infrastruktur for såkalte
eVTOL-fly («electric vertical takeoff and landing»).
En konkret tiltak for å få til
dette, er at selskapet tidligere i år sendte ut en markedsundersøkelse (RFI) der
de spør etter bakkeinfrastruktur for det som betegnes som «advanced air
mobility» (AAM) og som også dekker elektriske luftfartøy som tar av og
lander vertikalt.
Norge er som kjent tidlig ute med å innføre
elbiler i stor skala, og Avinor ser ikke bort fra at vi også kan bli et
foregangsland for AAM også kjent som «urban air mobility».
De håper at RFI-en kan bidra til at de kan
danne seg et bilde av aktører i markedet for såkalte urbane
landingsplasser, også kalt «vertiporter», og vurdere tilrettelegging og
drift av disse.
Foss sier at droner og AAM blir en viktig
del av fremtidens luftfart, men påpeker samtidig at de ikke har fasiten på
hvem som riktig leverandør av denne typen infrastruktur og hva slags modell som
vil fungere best. Det er nettopp det de ønsker å lære gjennom en tidlig RFI der
de håper å få innspill fra industri og andre nasjoner.
– Et viktig poeng er at dette ikke er noe vi skal holde på med alene. Vi behøver partnere både på teknologisiden og driftssiden i de ulike verdikjedene som måtte komme, sier konsernsjefen.
Nye knutepunkt
Konserndirektør Anders Kirsebom, som har
ansvaret for droneprogrammet samt driften av Avinors regionale og lokale
lufthavner, forklarer at integrasjon av UTM («unmanned traffic
management») og ATM («air traffic management») utgjør fundamentet for videre
utvikling og tilgjengeliggjøring av luftrommet for å forløse ny trafikk.
Når det gjelder trafikkstyring av droner,
har de siden i fjor benyttet UTM-systemet Ninox drone rundt de 17
kontrollerte tårnene. Dette er en kommunikasjonsløsning der dronepiloter
rekvirerer luftrom overfor tårnleder via en applikasjon.
Mer enn fem kilometer unna lufthavnen har
ikke Avinor jurisdiksjon, og ifølge Kirsebom ønsker de at de får en rolle i
dette fra myndighetene slik at de kan tilby denne tjenesten også i øvrige
luftrom i Norge. Han sier at de har sin kjernekompetanse innenfor sikker
trafikkavvikling, systemstøtte, ruteoppsett, luftromsbehandling og
lufthavnoperasjoner, og ønsker derfor å ha en viktig rolle også framover.
Det som ligger lengst frem vil være en
videreutvikling av UTM for å kunne åpne opp for automatiske og autonome
operasjoner på en trygg måte utenfor dagens kontrollerte luftrom.
– I en fremtidig
droneverden der man opererer i urbane strøk, vil nødvendigvis trafikken måtte
reguleres av noen. Mens første bølge har dreid seg om linjeinspeksjon og
lignende, vil det være noe annet å fly en logistikkoperasjon over hustakene til
folk. Sertifisering og sosial aksept er to viktige stikkord for den videre
utviklingen, og reguleringen har ikke helt fulgt med iveren etter å sette i
gang nye forretningsmodeller, sier Kirsebom.
Slik Foss og Kirsebom legger det fram, ser
de for seg at en framtidig bakkeinfrastruktur for droner vil bygge videre på
dagens lufthavnssystem. En knutepunktutvikling der eksisterende
infrastruktur med lading, hangarløsninger og flygetraseer kobles til AAM som en
gjennomgående løsning, der en drone/eVTOL kan utføre den siste etappen inn til
en urban landingsplass.
Deteksjon og inspeksjon
Avinors droneprogram har ytterligere en RFI
på vei ut i løpet av andre kvartal. Den vil handle om deteksjonssystemer.
Selv om mange dronepiloter er flinke og
følger boka, er det også eksempler på droneflyging nær flyplassene som kan
utgjøre en trussel for flysikkerheten og som får operative konsekvenser. Derfor
er det behov for et monitoreringssystem som fanger opp denne aktiviteten.
I den forbindelse var Avinor i hvor høst
vertskap for en stor internasjonal øvelse der Interpol og norsk politi øvde på å detektere
og nøytralisere droner ved Oslo Lufthavn, mens den var i
drift. Riktignok stengte de én rullebane, men hadde i underkant av to
tusen landinger og avganger fra den andre i løpet av uka øvelsen varte.
– Vi fikk sett at det finnes ulike
teknologier der ute. Vi må forsøke å finne det som er best for norske forhold
og samtidig ha stålkontroll på at dette ikke påvirker den øvrige
systemporteføljen på lufthavnen, sier Kirsebom.
Mens Avinor ønsker å skaffe seg bedre
kontroll på ulovlig droneflyging nær flyplasser, ser de selv på hvordan de kan
effektivisere lufthavnsdriften ved hjelp av nettopp droner. Det pågår et
forskningsprosjekt som prøver ut hvilke områder som er best egnet for
automatisering og bruk av autonome systemer.
Eksempler som er blinket ut, er inspeksjon
av innflygings- og hinderlys, gjerdekontroll og monitorering av fugl og
vilt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.