SAS skal kutte flere milliarder kroner i året
I en pressemelding skriver SAS at de offensivt vil arbeide for å redusere kostnadene med en langt mer omfattende byrdedeling på tvers av alle store interessent- og kreditorgrupper.
SAS Forward inkluderer også en totalendring av sin virksomhet. Det innebærer redesign av nye produkttilbud og digitalisering. Dette gjørs for å styrke deres posisjon på markedet fremover.
I den nye planen presenterer SAS også tall for det siste kvartalet, altså i perioden november 2021 til januar 2022.
Inntektene økte fra 2,3 fra november til januar i fjor til 5,5 milliarder svenske kroner i samme kvartal i år. Kostnadene er imidlertid høye – de totale driftskostnadene økte med 55 prosent til 6,9 milliarder. Resultat før skatt endte på minus 2,6 milliarder svenske kroner, sammenlignet med minus 1,9 milliarder kvartalet før.
Passasjertallene sank også med 15 prosent fra fjerde kvartal i fjor. Samtidig har flyselskapet også sett billettsalget øke i det siste, noe som er lovende for tiden fremover, skriver selskapet.
Pilotleder: Ikke uventet
Jan Levi Skogvang leder for SAS Norge Flygerforening (SNF). Han mener det ikke er uventet at noe må gjøres da pandemien har ført til at SAS ikke er bærekraftig med dagens gjeld.
– Det er for tidlig å si noe om hvordan de ansatte vil bli berørt av dette, men det er trist at dette skjer samtidig som SAS ledelsen åpenbart ikke ønsker å samarbeide med sine ansatte. Tvert i mot skaper de avstand med de grepene som er tatt ved opprettelsen av parallelle selskaper som skal overta jobbene til de eksisterende, sier Jan Levi Skogvang.
Er vant til innsparinger
Martinius Røkkum er leder for SAS Norge Kabinforening (SNK), han mener også at det er for tidlig å si hva dette vil innebære.
– Vi er vant til å håndtere nye innsparingsprogram, og jeg tror vi skal komme oss gjennom dette også, sier Røkkum.
I følge fagforeningslederen har de akkurat blitt ferdig med forrige innsparingsprogram.
– Vi har bidratt stort. Vi har allerede inngått lønnsfrys ut 2022. Vi har fått avtaler der en noen jobber mindre på vinteren og mer på sommeren. Vi har også gitt fra oss muligheten til å ha pause på bakken, så vi avvikler pause ombord. Det fører til lengre dager, men er en del av innsparingen. Vi har strukket oss lang, og selskapet har sagt at de er fornøyde med den avtalen som er inngått, og vi er også fornøyde med å ha bidratt, sier fagforeningslederen.
Martinius Røkkum synes det er vanskelig å se at det er mulig med ytterligere innsparinger nå, men understreker at de aldri er motvillige til å finne løsninger.
– Vi får se hva vi får presentert, og ta stilling til det da, sier lederen for de kabinansatte i SAS.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.