torsdag 10. mars 2022

GPS forstyrrelser - Ikke noe nytt - Nettavisen / Curt Lewis

 

Norske flygere har opplevet dette gjentatte ganger over Finnmark - GPS er lett å jamme. For mange år siden, ca. 25,  var Norsk Flygerforbunds representant N.N. i Israel og fikk innblikk i dette. Omtrent samtidig kunne en kjøpe en koffert med jammeutstyr på en messe i Moskva. Husk at GPS er et militært system som tilhører USA. Det har sivile applikasjoner og redusert nøyaktighet i forhold til militære mottakere, men vi opplever det som veldig nøyaktig. Russerne har sitt eget system, GLONASS som også utgjør en del av SARSAT som vi samarbeider med russerne om. Japan og Kina har også egne systemer, og ikke minst, vi har Galileo. (Red.)

Flere europeiske rutefly rammet av GPS-forstyrrelser

Thomas Paust 

for 3 timer siden

Flere europeiske rutefly rammet av GPS-forstyrrelser

Flere finske rutefly har blitt rammet av GPS-forstyrrelser over den russiske enklaven Kaliningrad, som ligger inneklemt mellom Nato-landene Litauen og Polen. Det bekrefter finske myndigheter overfor Reuters.

- Våre piloter har opplevd GPS-forstyrrelser over Kaliningrad de siste dagene. Mesteparten av våre Europa-flygninger og enkelte av våre Asia-flygninger passerer Kaliningrad. I situasjoner der det har oppstått GPS-forstyrrelser, har GPS vært ubrukelig. Men flyene har andre prosedyrer som gjør det mulig å opprettholde navigering i flere timer selv om GPS er ubrukelig, sier en talskvinne for Finnair, Heidi Lemmetyinen, til Nettavisen.

Finnair understreker overfor Nettavisen at GPS-forstyrrelsene ikke har påvirket flyselskapets planlagte flygninger eller forårsaket kanselleringer.

Les også: Norsk oljebransje jubler ikke over sjokkprisene: – Konsekvensene kan bli dramatiske

Den finske transport- og kommunikasjonsstaten Traficom bekrefter overfor Reuters at et titall fly har siden søndag også opplevd uvanlige GPS-forstyrrelser langs den russiske grensen øst i Finland. Litauiske fly i Finland har også opplevd omfattende GPS-forstyrrelser, noe som har forårsaket flere kanselleringer.

- Denne typen forstyrrelser av GPS-utstyr kan være knyttet til russisk elektronisk krigføring. Det er et kjent fenomen at russerne har en tilnærming til konflikt der de bruker et vidt spekter av virkemidler – alt fra desinformasjon, påvirkning, signalforstyrrelser til mer aktivt bruk av kinetisk krigføring (konvensjonelle militære virkemidler) og helt opp til den knappen som ingen vil at de skal trykke på, sier seniorforsker ved Nupi, Jakub M. Godzimirski, til Nettavisen.

- Dette omtales som «full spectrum approach». Det vil si virkemidler man har til rådighet og som er hensiktsmessig å bruke for å oppnå politiske og militære målsettinger. Det sies at russerne har opparbeidet seg veldig gode kapabiliteter på elektronisk krigføring, sier Godzimirski.

© Leveres av Nettavisen Finlands statsminister Sanna Marin kaller Erdogans ordre beklagelig. Her er hun på EU-toppmøtet fredag.

GRANKSER: Finlands statsminister Sanna Marin sier landets Utenriksdepartement undersøker hendelsene med GPS-forstyrrelsene. Foto: Johanna Geron (AP)

Finsk president besøkte Biden

Signalforstyrrelsene oppsto kort tid etter at den finske presidenten Sauli Niinisto møtte USAs president Joe Biden i Washington D.C. på lørdag.

Finlands statsminister Sanna Marin sier hun foreløpig ikke vet hva som forårsaker GPS-forstyrrelsene eller om kilden til forstyrrelsene stammer fra Russland. Men hun understreker at det finske utenriksdepartementet undersøker saken.

- Hvis dette skyldes ekstern påvirkning, så vil det helt klart bli offentlig kjent, sier Marin til Reuters.

Den finske transport- og kommunikasjonsstaten Traficom har bedt finske luftfartsmyndigheter om å varsle finske piloter om situasjonen. Traficom sier at signalforstyrrelsene er pågående.

- Det er fortsatt trygt å fly. Flyselskaper har operative prosedyrer for sånne situasjoner hvis GPS-signaler forsvinner, sier direktør i Traficom, Jari Pontinen, i en uttalelse.

Det litauiske flyselskaper Transaviabaltika sier at de har blitt nødt til å kansellere 18 flyginger i Finland mellom Helsingfors og Nyslott grunnet GPS-forstyrrelser. Flyselskapet sier at flyplassen i Nyslott ikke har alternativ navigasjonsutstyr. Fram til onsdag hadde flyselskapet gjort tre forsøk på å fly til Nyslott, men måtte avbryte flygningene.

Eksperter sier at det bare er elektromagnetisk stråling fra solen eller signalblokkering som kan forårsake denne typen GPS-forstyrrelser.

© Leveres av Nettavisen Jakub M. Godzimirski. Norsk Utenrikspolitisk Institutt. Oslo, November 2014. Fotografier av ansatte i Norsk Utenrikspolitisk Institutt .

FORSKER: Seniorforsker ved Nupi, Jakub M. Godzimirski, har omfattende kjennskap til Russlands virkemidler. Han utelukker ikke at GPS-forstyrrelsene kan skyldes Russlands elektroniske krigføring. Foto: Nupi

- Handlet med forsett?

Godzimirski, som har forsket på russisk forsvars- og sikkerhetspolitikk i flere tiår, sier at GPS-forstyrrelsene kan både være tilsiktet og utilsiktet. Han sier at russerne kan ha undervurdert motstanden i Ukraina, og har først nå innsett at det er behov for å ty til elektronisk krigføring i krigen mot Ukraina.

- Det kan være at de har oversett behovet for å ta i bruk elektronisk krigføring tidligere i invasjonen, og bruker dette nå i forsøk på å slå ut motstanderens kommunikasjonssystemer. Det er problematisk for russerne at de ikke har klart å ødelegge de militære kommunikasjonslinjene til Ukraina. En effekt av elektronisk krigføring kan være at signalforstyrrelser eventuelt rammer den sivile flytrafikken også, sier han.

- Men kan det også være tilsiktet?

- Man må regne med at det er en del folk i Russland som er veldig sure på Vesten, blant annet på grunn av flyforbudet, og tenker at hvis ikke Russland får lov til å fly, så vil de bruke ukonvensjonelle midler til å ramme sivil luftfart i Vesten, sier Godzimirski.

Luftrommet i store deler av Europa, også i Norge, har blitt stengt for russiske fly som følge av invasjonen i Ukraina.

- Og hvis dette hovedsakelig dreier seg om finske rutefly, kan det være at det er en slags advarsel til Finland som nettopp har begynt å snakke veldig mye om Nato-medlemskap. Men dette er bare spekulasjoner, understreker han.


- Forstyrret GPS til sivil luftfart i Israel

Russland anses å være overlegen USA innen elektronisk krigføring, ifølge rapporten «Russian Electronic Warfare - A Growing Threat to U.S. Battlefield Supremacy», som ble publisert i april 2020.

I rapporten kommer det fram at russerne har tidligere brukt elektronisk krigføring i kamphandlinger med ukrainske soldater i Øst-Ukraina (den væpnede konflikten har allerede pågått i åtte år siden annekteringen av Krim), og har tidligere ødelagt kommunikasjonssystemet til ukrainerne og tvunget dem til å måtte bruke mobiltelefoner.

Russland skal også ha benyttet elektronisk krigføring i Syria, der de skal ha nøytralisert innkommende militære droner som var målrettet mot russiske styrker, noe som skal ha forstyrret israelsk flytrafikk.

«Denne ferdigheten Russland har til å nøytralisere disse dronene, viser hvor effektivt russisk GPS-angrep kan være. Det er indikasjoner på at det er en utbredt bruk av GPS-manipulering i landet. Russisk elektronisk krigføringsutstyr, som kan sende ut falske GPS-signaler som er 500 ganger sterkere enn det opprinnelige signalet, ser også ut til å forstyrre GPS til sivil luftfart i Israel,» lyder rapporten.

Kreml har ikke besvart henvendelser fra Reuters.

Flyselskapet SAS opplyser at de ikke har opplevd noen GPS-forstyrrelser i sine fly.

- Vi har ikke vært nødt til å avbryte flyvninger og har ikke hatt noen GPS-problemer etter krigen i Ukraina. Fra tid til annen opplever våre piloter utfall av GPS, men det er de godt trent til å håndtere og flyene kan godt operere uten GPS over lang tid, sier pressesjef I SAS, John Eckhoff, til Nettavisen.


Finland detects GPS disturbance near Russia's Kaliningrad

HELSINKI, March 9 (Reuters) - Finnair said on Wednesday it had noticed interference with its planes' GPS signals near Russia's Kaliningrad enclave, while other aircraft reported similar problems near Finland's eastern border with Russia since Sunday, Finnish authorities said.

The interference began soon after Finland's President Sauli Niinisto met U.S. counterpart Joe Biden in Washington on Saturday to discuss deepening defence ties between Finland and NATO due to Russia's attack on Ukraine.

Prime Minister Sanna Marin told Reuters on Wednesday she had no information about the source of the disturbances, nor about whether they originated in Russia, while the Foreign ministry said it was looking into the events.

"If they would be caused by outside influence, it would surely be said publicly," Marin said.

The Kremlin did not immediately reply to a request for comment about the reported interference.

Some of Finnair's Asian flights and most of its European ones go past Kaliningrad, which is sandwiched between NATO members Lithuania and Poland on the Baltic Sea's eastern coast, the company told Reuters.

"Our pilots have noticed interference in GPS near the Kaliningrad area in the past few days," a spokesperson for Finland's national carrier said in an email.

Some 10 aircraft have also reported unusual disturbances in GPS signals near Finland's eastern border with Russia since last Sunday, Finnish Transport and Communications Agency Traficom said on Tuesday.

Traficom said it had asked aviation authorities to alert aircraft pilots to the situation by issuing an official Notice to Airmen (NOTAM) notification. The disturbances were continuing, it said.

"Flying is still safe. Airlines have operational procedures for such situations if the GPS signal is lost," Traficom's director Jari Pontinen said in a statement.

Lithuanian airline Transaviabaltika told Reuters it had been forced to cancel 18 flights between Helsinki and Savonlinna in eastern Finland after the lack of GPS made it impossible to land because Savonlinna airport does not have alternative navigation equipment.

"We have made three attempts to fly to Savonlinna. So far, we have not succeeded," Manager Rene Must from Transaviabaltika told Reuters.

Electromagnetic radiation from the sun and signal jamming are the only two reasons that could explain such long-lasting disturbances that affect several planes, Director Jukka Savolainen from HybridCoE, a pan-European organisation that seeks to counter hybrid threats, told Reuters.

"States can have systems to see where the jamming comes from if they happen to be turned on and in that direction," he said.

https://www.yahoo.com/finance/news/finland-detects-gps-disturbance-near-162624962.html

 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.