Sjekk hele kronikken her: https://tinyurl.com/3dnkmury
Mennesker er dagdyr, ikke flaggermus
Hvem
som til syvende og sist vil tape på at flypersonalet ikke er uthvilt, er ikke
en gåte.
Skulle det oppstå en alvorlig
krisesituasjon, kan et utslitt kabinpersonale som ikke handler raskt og smart,
få dramatiske konsekvenser, skriver kronikkforfatteren.
FOTO: FRANK BRANDSÅS / HAMAR
ARBEIDERBLAD
Karen E. DoblougKabinsjef
og litteraturviter
Publisert i dag kl. 15:31
Del på Facebook Del på Twitter Del på epost
Sommerens pilotstreik i SAS løste seg. I disse
dager forhandler flyselskapet med kabinpersonalet. Kravene til flere
arbeidstimer, kortere pauser og færre fridager er høye.
Myten om den glamorøse jobben
er seiglivet. Denne uka reiste jeg hjemmefra mandag morgen
og kom hjem igjen først fredag. I går hadde jeg fem flyvninger uten matpause,
og var på jobb i 11–12 timer. Arbeidsuken er på 47.5 timer.
Stortinget vedtok 8-timersdagen allerede i 1919.
Hvorfor skal da flypersonale måtte arbeide opp til 13 timer daglig?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.