mandag 14. november 2022

Helikoptersikkerhet - Viktig innspill fra Norske Helikopteransattes Forening


Denne saken ble presentert på Solakonferansen for et par måneder siden. Dette har med sikkerhet å gjøre. Spesielt i disse tider fremkommer det som nær absurd å sette ut sikkerhetsrelatert vedlikehold når vi gjennom mange år har etablert et system som er internasjonalt anerkjent som blant de beste i verden. "If it works, don`t fix it". (Red.)



Sjekk hele artikkelen her: https://tinyurl.com/3tceux3m

Er tiden med trygg helikoptertransport og god nasjonal beredskap over?

Dersom Samferdselsdepartementet og regjeringen ikke tar ansvar og bevarer dagens krav til teknisk organisasjon internt hos helikopterselskapene, ser det dessverre slik ut. En regelverksendring på vei, medfører at ansvaret for den tekniske oppfølgingen av helikoptrene som flyr offshore og i sivil redningstjeneste vil kunne overføres til utenlandske aktører langt fra Nordsjøen og helt uten helikoptererfaring. Videre vil dette medføre at man i en nasjonal krise kan miste tekniske tjenester slik at helikoptrene må settes på bakken. Enten fordi man ikke kan rekvirere utenlandske aktører gjennom norsk lovgivning, eller fordi staten der tjenesten leveres fra, rekvirerer tjenestene eller de ansatte til eget bruk.

På grunn av den kritiske samfunnsfunksjonen offshorehelikopterbransjen har og risikoen en slik endring kan medføre, har norske myndigheter tidligere bestemt, at helikopterselskapene som flyr i Nordsjøen skal være registrert i Norge og godkjent av Luftfartstilsynet. Dette ble på nytt vurdert og vedtatt i 2017 etter Turøy-ulykken, da HOFO regelverket ble etablert som nasjonal forskrift etter en grundig utredning. Inntil nylig inkluderte dette vedtaket også den tekniske organisasjonen (CAMO) som følger opp vedlikeholdet til helikoptrene, men nå truer en forhastet endring i EU-regelverket sikkerheten og beredskapsevnen for alvor.

«Ved å åpne for at man kan sette ut CAMO til et selskap utenfor Norge, kan man risikere at operatøren i krise eller krig ikke har oversikt over luftfartøyets luftdyktighet, det vil si oversikt over vedlikehold, utbedringer osv. Dette kan få betydning for beredskapen i krise og krig.

– Høringssvar Forsvarsdepartementet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.