mandag 13. januar 2025

eVTOL - Joby starter opp flyskole i USA - Flynytt

 


Joby Aviation S4 er et elektrisk VTOL-fly (Vertical Takeoff and Landing) som kombinerer vertikal takeoff og landing som et helikopter, med fremdrift fra faste vinger som et tradisjonelt fly. Det er designet for å transportere opptil fire passasjerer på korte, urbane flyvninger, med en topphastighet på rundt 320 km/t og rekkevidde på opptil 240 km. Foto: Joby Aviation

Starter flyskole for lufttaxi-piloter

Joby Aviation, utvikleren av elektriske lufttaxier som skal transportere passasjerer mellom storbyer som New York og Los Angeles, har fått godkjenning fra FAA til å starte sin egen flyskole.

Lise Grønskar

Publisert 11.01.2025 - 11:07

Joby Aviation, selskapet bak elektriske lufttaxier som skal frakte opptil fire passasjerer på korte flyvninger mellom storbyer som New York og Los Angeles, har fått godkjenning fra den amerikanske luftfartsmyndigheten FAA (Federal Aviation Administration) til å starte sin egen flyskole. 

Godkjenningen åpner for at Joby kan begynne å utdanne de første pilotene for sine elektriske VTOL-fly (Vertical Takeoff and Landing), og markerer et viktig gjennombrudd for utviklingen av fremtidens luftmobilitet, skriver Flying Magazine.

Joby Aviation Academy i California

Joby kunngjorde nylig at de har mottatt Part 141-godkjenning fra FAA for å starte flyskolen på Joby Aviation Academy i Watsonville, California. 

Akademiet ligger bare en kort flytur fra selskapets hovedkontor i Santa Cruz. Dette betyr at selskapet kan begynne å utdanne kvalifiserte piloter som skal kunne operere Jobys S4, et VTOL-fly som tar av vertikalt, på samme måte som et helikopter, men flyr på faste vinger som et vanlig fly. 

Joby planlegger å tilby kurs på flere nivåer, inkludert privatpilotkurs, instrumentrating, kommersiell pilotutdanning og kurs for sertifiserte flyinstruktører.

Nye muligheter for flygere

For å møte det økende behovet for piloter til lufttaxi-flyvninger, skal Joby tilby utdanning både til unge mennesker på videregående- og universitetsnivå, samt profesjonelle piloter som ønsker å få spesialkompetanse på elektriske vertikale fly. Joby har allerede begynt å utdanne piloter som skal få sin første rating som privatflyger, og senere vil få skoleres videre til å operere VTOL-fly.

Jobys S4-luftfartøy er laget for å kunne fly i byområder, og er en del av selskapets planer om å tilby lufttaxitjenester fra hjem til flyplass i samarbeid med Delta Air Lines allerede fra neste år. 

Selskapet er imidlertid avhengig av å utdanne og sertifisere det første kullet med flygere før de kan begynne å operere sine lufttaxi-flåter.

Spesialregelverk 

De elektriske VTOL-flyene, som er en ny kategori luftfartøy, krever spesialopplæring for piloter, da det i dag ikke finnes kvalifiserte piloter for slike fly. FAA har derfor opprettet et spesialregelverk (SFAR) for opplæring og sertifisering av piloter på disse flyene. 

Regelverket, som ble vedtatt i oktober, gir større fleksibilitet når det gjelder trening i simulatorer og andre lettelser for piloter som skal operere disse nye flyene.

Joby anslår at erfarne kommersielle piloter kan lære seg å fly selskapets lufttaxi på omtrent seks uker, ifølge Flying Magazine. 

De første pilotene vil trolig ha bakgrunn som kommersielle eller militære piloter, men etter hvert som opplæringsprogrammet utvikles, vil også andre typer piloter kunne kvalifisere seg til å fly Jobys lufttaxi.

Jobys sikkerhetssystem

Joby har også fått godkjenning fra FAA for sitt sikkerhetsstyringssystem (SMS) for luftoperasjoner under CFR 14 Part 5. Dette systemet dekker alle aspekter ved Jobys operasjoner, inkludert flyvninger, vedlikehold og opplæring. 

Videre har de fått godkjenning for sitt nødresponsprogram og sin sikkerhetsrevisjonsprogram under Part 135, og har nå flere sertifiseringer på plass som er nødvendige for å kunne operere kommersielle lufttaxitjenester.

Joby fortsetter også arbeidet med å få godkjenning for sine simulatorsystemer (Part 60), opplæringsprogrammet (Part 142) og treningspensumet. Når disse godkjenningene er på plass, vil Joby være et skritt nærmere å kunne tilby kommersielle lufttaxitjenester, og skape en ny æra for bytransport.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.