Joby Aviation S4 er et elektrisk VTOL-fly
(Vertical Takeoff and Landing) som kombinerer vertikal takeoff og landing som
et helikopter, med fremdrift fra faste vinger som et tradisjonelt fly. Det er
designet for å transportere opptil fire passasjerer på korte, urbane
flyvninger, med en topphastighet på rundt 320 km/t og rekkevidde på opptil 240
km. Foto: Joby Aviation
Starter
flyskole for lufttaxi-piloter
Joby Aviation, utvikleren av elektriske lufttaxier
som skal transportere passasjerer mellom storbyer som New York og Los Angeles,
har fått godkjenning fra FAA til å starte sin egen flyskole.
Publisert 11.01.2025 - 11:07
Joby Aviation, selskapet bak
elektriske lufttaxier som skal frakte opptil fire passasjerer på korte
flyvninger mellom storbyer som New York og Los Angeles, har fått godkjenning
fra den amerikanske luftfartsmyndigheten FAA (Federal Aviation Administration)
til å starte sin egen flyskole.
Godkjenningen åpner for at Joby kan
begynne å utdanne de første pilotene for sine elektriske VTOL-fly (Vertical
Takeoff and Landing), og markerer et viktig gjennombrudd for utviklingen av
fremtidens luftmobilitet, skriver Flying Magazine.
Joby
Aviation Academy i California
Joby kunngjorde nylig at de har
mottatt Part 141-godkjenning fra FAA for å starte flyskolen på Joby Aviation
Academy i Watsonville, California.
Akademiet ligger bare en kort flytur
fra selskapets hovedkontor i Santa Cruz. Dette betyr at selskapet kan begynne å
utdanne kvalifiserte piloter som skal kunne operere Jobys S4, et VTOL-fly som
tar av vertikalt, på samme måte som et helikopter, men flyr på faste vinger som
et vanlig fly.
Joby planlegger å
tilby kurs på flere nivåer, inkludert privatpilotkurs, instrumentrating,
kommersiell pilotutdanning og kurs for sertifiserte flyinstruktører.
Nye
muligheter for flygere
For å møte det økende behovet for
piloter til lufttaxi-flyvninger, skal Joby tilby utdanning både til unge
mennesker på videregående- og universitetsnivå, samt profesjonelle piloter som
ønsker å få spesialkompetanse på elektriske vertikale fly. Joby har allerede
begynt å utdanne piloter som skal få sin første rating som privatflyger, og
senere vil få skoleres videre til å operere VTOL-fly.
Jobys S4-luftfartøy er laget for å
kunne fly i byområder, og er en del av selskapets planer om å tilby
lufttaxitjenester fra hjem til flyplass i samarbeid med Delta Air Lines
allerede fra neste år.
Selskapet er imidlertid avhengig av
å utdanne og sertifisere det første kullet med flygere før de kan begynne å
operere sine lufttaxi-flåter.
Spesialregelverk
De elektriske VTOL-flyene, som er en
ny kategori luftfartøy, krever spesialopplæring for piloter, da det i dag ikke
finnes kvalifiserte piloter for slike fly. FAA har derfor opprettet et
spesialregelverk (SFAR) for opplæring og sertifisering av piloter på disse
flyene.
Regelverket, som ble vedtatt i
oktober, gir større fleksibilitet når det gjelder trening i simulatorer og
andre lettelser for piloter som skal operere disse nye flyene.
Joby anslår at
erfarne kommersielle piloter kan lære seg å fly selskapets lufttaxi på omtrent
seks uker, ifølge Flying Magazine.
De første pilotene vil trolig ha
bakgrunn som kommersielle eller militære piloter, men etter hvert som
opplæringsprogrammet utvikles, vil også andre typer piloter kunne kvalifisere
seg til å fly Jobys lufttaxi.
Jobys
sikkerhetssystem
Joby har også fått godkjenning fra
FAA for sitt sikkerhetsstyringssystem (SMS) for luftoperasjoner under CFR 14
Part 5. Dette systemet dekker alle aspekter ved Jobys operasjoner, inkludert
flyvninger, vedlikehold og opplæring.
Videre har de fått
godkjenning for sitt nødresponsprogram og sin sikkerhetsrevisjonsprogram under
Part 135, og har nå flere sertifiseringer på plass som er nødvendige for å
kunne operere kommersielle lufttaxitjenester.
Joby fortsetter også arbeidet med å
få godkjenning for sine simulatorsystemer (Part 60), opplæringsprogrammet (Part
142) og treningspensumet. Når disse godkjenningene er på plass, vil Joby være
et skritt nærmere å kunne tilby kommersielle lufttaxitjenester, og skape en ny
æra for bytransport.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.