Denne saken minner meg om jobben som ble gjort av Helikopterfaglig Forum i år 2001. Vi tok for oss rekkeviddeberegninger for NH90, S-92A og AW101, de tre aktuelle kandidatene som nytt SAR helikopter etter Sea King. Her må det tras med at min venn og kollega fra LFS, maj. Ståle Botten som i en periode var stasjonssjef på Jan Mayen, fortalte meg at landinsstripe deres ikke var brukbar i lengre perioder når frosten ga seg. Det var også særdeles vanskelig å komme i land fra fartøy slik at stasjonen var uten redningsmuligheter dersom noe kritisk skulle oppstå. Det måtte bli med helikopter fra fartøy. Vi regnet på en alternativ løsning. Denne var basert på en rendyrket SAR maskin av typen AW101. Ingen arbeidsstasjon for navigatør fordi vi mente at den posisjonen var unødvendig; flygerne kunne greie den jobben selv. Det var ingen lasterampe, men en innvendig tank. Ikke noe som helst militært utstyr. Den skulle fly fra Røst til Jan Mayen, 487NM med retur til land dersom nødvendig. Maskinen tok av på tre motorer, cruiset på to og fyrte opp igjen under innflyging til JM. Deretter missed approach, shut down èn igjen og cruiset hjem på to og lande med 30 minutters reserve fuel. No wind. Det ville ikke de to andre kandidatene kunne levere. (Red.)
Sjekk saken her: https://tinyurl.com/bddatmx4

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.