Tirsdag la Luftfartstilsynet frem sin rapport etter
inspeksjonen ved Ryanairs base på Moss lufthavn Rygge. 
Under tilsynet ble det ikke avdekket grove brudd på den
norske arbeidsmiljøloven.
– Vi er vel egentlig ikke så veldig overrasket over det. Vi
signaliserte allerede for en god stund siden at vi ikke trodde 
tilsynet ville finne så mye, all den tid de i realiteten ga et to 
måneders varsel om at de ville gjennomføre et uanmeldt 
tilsyn. Med et så langt varsel vil man ha tid til å gjøre det 
man bør gjøre for å møte et slikt tilsyn, sier leder i Parat
Hans-Erik Skjæggerud til NRK.no.

– Dårligere stillingsvern

Det irske lavprisflyselskapet måtte likevel tåle litt kritikk
fraLuftfartstilsynet. De blir blant annet bedt om å endre
ansettelseskontraktene sine slik at de samsvarer med
norskarbeidsmiljølov mår det gjelder å fastslå den daglige 
og ukentlige arbeidstiden.
Ryanair ble også bedt om å legge inn lengden på de ansattes
pauser i kontraktsbestemmelsene. Selskapet har fått en frist
til 1. november 2013 for å rette opp disse forholdene.
– Det vi kanskje syns er rart er at tilsynet velger å 
gå inn og gi pålegg knyttet til arbeidskontrakten når 
det gjelder avgrensede forhold i den, men ikke tar 
for seg andre deler som prøvetid, oppsigelsestid 
og sykdom, sier Skjæggerud.
Luftfartstilsynet sier seg til en viss grad enig med Parat-
lederen.


















 Trond-Eirik Strand, seksjonssjef i Luftfartstilsynet - Seksjonssjef Trond-Eirik Strand i Luftfartstilsynet. - Foto: Odd Skjerdal / NRK




Seksjonssjef Trond-Eirik Strand i Luftfartstilsynet.
Foto: Odd Skjerdal / NRK
De har arbeidskontrakter med et dårligere stillingsvern enn det som er vanlig. Bortsett fra det er forholdene veldig godt lagt til rette for de ansatte. De har forutsigbare arbeidstider, og det er lite vi avdekker som vi som tilsynsmyndighet reagerer på, sier seksjonssjef Trond-Erik Strand i Luftfartstilsynet.

Parat kjemper videre

Til tross for at Moss tingrett tidligere denne måneden
fastslo at Ryanair skal forholde seg til irsk og europeisk
regelverk har ikke Parat gitt opp. De har anket
dommen og fortsetter kampen mot det de mener er
urimelige forhold med full styrke.
– Nå er det jo en føljetong i rettsvesenet som knytter 
seg til akkurat det spørsmålet, og Moss tingrett har 
jo allerede kommet med en kjennelse der. Den er jo 
ikke rettskraftig, så det spørsmålet gjenstår fortsatt. 
Vi håper og tror at vi vil nå gjennom med det vi 
mener er riktig i forhold til lovvalget gjennom 
ytterligere rettsbehandling, sier Skjæggerud.
Tidligere tirsdag sa daglig leder Pål Tandberg ved Rygge
Sivile Lufthavn at det som har kommet frem i media 
tidligere,stemmer dårlig med den virkeligheten som 
oppleves ved Moss lufthavn Rygge.
– Det er jo ofte fagforeningene som kjører en kampanje
 motRyanair, og som kommer med ganske mange uriktige
opplysninger. Det hiver media seg på, og så blir Ryanair
fremstilt ganske skjevt. Det ser man på ganske mange 
områder, at når man går Ryanair etter i sømmene så finner 
man ingenting, sa han til NRK.no da.
– Han må jo få lov til å mene det han vil. Vi bygger våre
handlingerpå både den informasjonen vi får fra medlemmer 
og ikke-medlemmer. De rapporterer til oss om forhold som 
er kritikkverdig,og som vi mener ingen arbeidstakere 
innenfor norsk arbeidsliv skalvære utsatt for. Det er også 
derfor vi fører denne saken med såpass styrke som vi gjør, 
svarer Skjæggerud.