– Burde tatt for seg flere forhold
Fagforeningen Parat synes det er rart at Luftfartstilsynet ikke ga Ryanair
flere pålegg knyttet til arbeidskontrakter.
AV
flere pålegg knyttet til arbeidskontrakter.
AV
Tirsdag la Luftfartstilsynet frem sin rapport etter
inspeksjonen ved Ryanairs base på Moss lufthavn Rygge.
Under tilsynet ble det ikke avdekket grove brudd på den
norske arbeidsmiljøloven.
inspeksjonen ved Ryanairs base på Moss lufthavn Rygge.
Under tilsynet ble det ikke avdekket grove brudd på den
norske arbeidsmiljøloven.
– Vi er vel egentlig ikke så veldig overrasket over det. Vi
signaliserte allerede for en god stund siden at vi ikke trodde
tilsynet ville finne så mye, all den tid de i realiteten ga et to
måneders varsel om at de ville gjennomføre et uanmeldt
tilsyn. Med et så langt varsel vil man ha tid til å gjøre det
man bør gjøre for å møte et slikt tilsyn, sier leder i Parat
Hans-Erik Skjæggerud til NRK.no.
signaliserte allerede for en god stund siden at vi ikke trodde
tilsynet ville finne så mye, all den tid de i realiteten ga et to
måneders varsel om at de ville gjennomføre et uanmeldt
tilsyn. Med et så langt varsel vil man ha tid til å gjøre det
man bør gjøre for å møte et slikt tilsyn, sier leder i Parat
Hans-Erik Skjæggerud til NRK.no.
- Les også:
– Dårligere stillingsvern
Det irske lavprisflyselskapet måtte likevel tåle litt kritikk
fraLuftfartstilsynet. De blir blant annet bedt om å endre
ansettelseskontraktene sine slik at de samsvarer med
norskarbeidsmiljølov mår det gjelder å fastslå den daglige
og ukentlige arbeidstiden.
fraLuftfartstilsynet. De blir blant annet bedt om å endre
ansettelseskontraktene sine slik at de samsvarer med
norskarbeidsmiljølov mår det gjelder å fastslå den daglige
og ukentlige arbeidstiden.
Ryanair ble også bedt om å legge inn lengden på de ansattes
pauser i kontraktsbestemmelsene. Selskapet har fått en frist
til 1. november 2013 for å rette opp disse forholdene.
pauser i kontraktsbestemmelsene. Selskapet har fått en frist
til 1. november 2013 for å rette opp disse forholdene.
– Det vi kanskje syns er rart er at tilsynet velger å
gå inn og gi pålegg knyttet til arbeidskontrakten når
det gjelder avgrensede forhold i den, men ikke tar
for seg andre deler som prøvetid, oppsigelsestid
og sykdom, sier Skjæggerud.
gå inn og gi pålegg knyttet til arbeidskontrakten når
det gjelder avgrensede forhold i den, men ikke tar
for seg andre deler som prøvetid, oppsigelsestid
og sykdom, sier Skjæggerud.
Luftfartstilsynet sier seg til en viss grad enig med Parat-
lederen.
lederen.
Seksjonssjef Trond-Eirik Strand i Luftfartstilsynet.
Foto: Odd Skjerdal / NRK–De har arbeidskontrakter med et dårligere stillingsvern enn det som er vanlig. Bortsett fra det er forholdene veldig godt lagt til rette for de ansatte. De har forutsigbare arbeidstider, og det er lite vi avdekker som vi som tilsynsmyndighet reagerer på, sier seksjonssjef Trond-Erik Strand i Luftfartstilsynet.
Parat kjemper videre
Til tross for at Moss tingrett tidligere denne måneden
fastslo at Ryanair skal forholde seg til irsk og europeisk
regelverk har ikke Parat gitt opp. De har anket
dommen og fortsetter kampen mot det de mener er
urimelige forhold med full styrke.
fastslo at Ryanair skal forholde seg til irsk og europeisk
regelverk har ikke Parat gitt opp. De har anket
dommen og fortsetter kampen mot det de mener er
urimelige forhold med full styrke.
– Nå er det jo en føljetong i rettsvesenet som knytter
seg til akkurat det spørsmålet, og Moss tingrett har
jo allerede kommet med en kjennelse der. Den er jo
ikke rettskraftig, så det spørsmålet gjenstår fortsatt.
Vi håper og tror at vi vil nå gjennom med det vi
mener er riktig i forhold til lovvalget gjennom
ytterligere rettsbehandling, sier Skjæggerud.
seg til akkurat det spørsmålet, og Moss tingrett har
jo allerede kommet med en kjennelse der. Den er jo
ikke rettskraftig, så det spørsmålet gjenstår fortsatt.
Vi håper og tror at vi vil nå gjennom med det vi
mener er riktig i forhold til lovvalget gjennom
ytterligere rettsbehandling, sier Skjæggerud.
Tidligere tirsdag sa daglig leder Pål Tandberg ved Rygge
Sivile Lufthavn at det som har kommet frem i media
tidligere,stemmer dårlig med den virkeligheten som
oppleves ved Moss lufthavn Rygge.
Sivile Lufthavn at det som har kommet frem i media
tidligere,stemmer dårlig med den virkeligheten som
oppleves ved Moss lufthavn Rygge.
– Det er jo ofte fagforeningene som kjører en kampanje
motRyanair, og som kommer med ganske mange uriktige
opplysninger. Det hiver media seg på, og så blir Ryanair
fremstilt ganske skjevt. Det ser man på ganske mange
områder, at når man går Ryanair etter i sømmene så finner
man ingenting, sa han til NRK.no da.
motRyanair, og som kommer med ganske mange uriktige
opplysninger. Det hiver media seg på, og så blir Ryanair
fremstilt ganske skjevt. Det ser man på ganske mange
områder, at når man går Ryanair etter i sømmene så finner
man ingenting, sa han til NRK.no da.
– Han må jo få lov til å mene det han vil. Vi bygger våre
handlingerpå både den informasjonen vi får fra medlemmer
og ikke-medlemmer. De rapporterer til oss om forhold som
er kritikkverdig,og som vi mener ingen arbeidstakere
innenfor norsk arbeidsliv skalvære utsatt for. Det er også
derfor vi fører denne saken med såpass styrke som vi gjør,
svarer Skjæggerud.
handlingerpå både den informasjonen vi får fra medlemmer
og ikke-medlemmer. De rapporterer til oss om forhold som
er kritikkverdig,og som vi mener ingen arbeidstakere
innenfor norsk arbeidsliv skalvære utsatt for. Det er også
derfor vi fører denne saken med såpass styrke som vi gjør,
svarer Skjæggerud.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.