PÅLEGG: Luftfartstilsynet har varslet pålegg for de forholdene som tilsynet har myndighet til å forfølge
– Ikke ugunstig for de ansatte
Luftfartstilsynet har ikke funnet fysiske eller psykososiale faktorer som fremstår som spesielt ugunstig for de ansatte hos Ryanair. Men de er ikke like fornøyd med alt de fant på Rygge.
- Publisert
- 16.07.2013 10:24
- Sist oppdatert
- 16.07.2013 10:25
Både Ryanairs egne arbeidskontrakter og kontraktene til ansatte innleid gjennom vikarbyrå, har et slikt innhold at ansatte har et svakere stillingsvern enn vanlig, skriver Luftfartstilsynet i sin rapport etter at de gjennomførte HMS-tilsyn på Ryanairs base på MLR i juni.
Arbeidskontrakter er gjennomgått og det er funnet mangler i henhold til formkravene for hva de skal inneholde. Selv om de ansatte har god informasjon og forutsigbarhet på lengde og plassering av den daglige og ukentlige arbeidstid og matpauser, er det en mangel at dette ikke er omtalt i kontraktene. Det er derfor gitt varsel om pålegg til selskapet, skriver Luftfartstilsynet på sine nettsider.
Tilsynet berd flyselskapet endre ansettelseskontraktene, slik at den daglige og ukentlige arbeidstiden fastslås her. Det samme gjelder for de ansattes pauser. Dette har Ryanair en frist til 1. november på å rydde opp i.
De øvrige forholdene som er omtalt er av privatrettslig karakter som Luftfartstilsynet ikke har myndighet til å følge opp. Luftfartstilsynet vil orientere NAV og skattemyndighetene om de observasjoner som ble gjort gjennom tilsynet.
LES OGSÅ: - Alle forhold må sjekkes, mener LO
Luftfartstilsynet har kartlagt at Ryanair gjennomfører et godt og systematisk HMS-arbeid med involvering av de ansatte på flere plan. Det eksisterer aktive kanaler for å rapportere ulike forhold som relaterer seg til arbeidsmiljø eller sikkerhet og det er tilrettelagt for anonym innrapportering.
- Vi er ikke overrasket over at Luftfartstilsynet har kommet frem til at Ryanair fullt og helt forholder seg til EUs HMS-krav, sier Keily i ne kommentar.
Arbeidskontrakter er gjennomgått og det er funnet mangler i henhold til formkravene for hva de skal inneholde. Selv om de ansatte har god informasjon og forutsigbarhet på lengde og plassering av den daglige og ukentlige arbeidstid og matpauser, er det en mangel at dette ikke er omtalt i kontraktene. Det er derfor gitt varsel om pålegg til selskapet, skriver Luftfartstilsynet på sine nettsider.
Varslet pålegg
Luftfartstilsynet har varslet pålegg for de forholdene som tilsynet har myndighet til å forfølge, i denne sammenhengen mangler ved arbeidskontraktene.Tilsynet berd flyselskapet endre ansettelseskontraktene, slik at den daglige og ukentlige arbeidstiden fastslås her. Det samme gjelder for de ansattes pauser. Dette har Ryanair en frist til 1. november på å rydde opp i.
De øvrige forholdene som er omtalt er av privatrettslig karakter som Luftfartstilsynet ikke har myndighet til å følge opp. Luftfartstilsynet vil orientere NAV og skattemyndighetene om de observasjoner som ble gjort gjennom tilsynet.
LES OGSÅ: - Alle forhold må sjekkes, mener LO
Følger EU-lov
- Siden Luftfartstilsynet ikke har noen myndighet i forhold til Ryanairs irske arbeidskontrakter, vil disse også i fremtiden ligge under irsk og EUs arbeidsrett. Noe som nylig også ble slått fast i Moss Tingrett, sier Ryanairs Robin Keily i en pressemelding.Luftfartstilsynet har kartlagt at Ryanair gjennomfører et godt og systematisk HMS-arbeid med involvering av de ansatte på flere plan. Det eksisterer aktive kanaler for å rapportere ulike forhold som relaterer seg til arbeidsmiljø eller sikkerhet og det er tilrettelagt for anonym innrapportering.
- Vi er ikke overrasket over at Luftfartstilsynet har kommet frem til at Ryanair fullt og helt forholder seg til EUs HMS-krav, sier Keily i ne kommentar.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.