mandag 15. juli 2013
Asiana - Kultur betyr ukultur i cockpit?
Det var en gang en flyger i IFALPA systemet som var veldig god på samhandling i cockpit og dens påvirkning av kultur. Han hevdet at vi i Skandinavia het et nær perfekt utgangspunkt for at vital kommunikasjon i cockpit ikke blir hindret av kultur. I den motsatte enden av skalaen finner en Østen. Jeg var tilstede på en IFALPA konferanse hvor flygerne i Korean Airlines meldte seg inn i IFALPA. En av årsakene for innmeldingen var å forsøke å komme seg bort fra hierarkiet i selskapet hvor alle kapteiner kom fra tidligere karriere i luftforsvaret. Dette var etter KAL 007 som ble skutt ned av russerne ved Shakalin i 1983. I skyggen av Asianaulykken får jeg informasjon om instruktører som ikke begriper at koreanerne i det hele tatt overlever i yrket som flygere. Statistikken viser at koreanske selskaper ikke er høyt rangert, og denne videoen kan forklare mye av det: http://tinyurl.com/ortgczz
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.