Når flyene lander på den lille øya Røst langt ute i havet i Lofoten gjøres det fortsatt på tradisjonelt vis.
Som på andre flyplasser blir passasjerflyene dirigert av flytårnet på øya. Men snart er denne jobben på en av Norges minste flyplasser historie.
I disse dager tester Avinor fjernstyring av flyplassen gjennom et kameratårn som leverer bilder til 14 videoskjermer plassert i Bodø.
Kameralinsene leverer 360 graders oversikt over vær, trafikk og landingsforhold på Røst.
Denne metoden ble først prøvd ut på helikopterhavnen på naboøya Værøy i november i fjor. Erfaringen derfra virker å være positive.

– Nesten som et virkelig tårn

AFIS-fullmektig Ann Mari Hilstad har vært plassert i flytårnet i Bodø og har gjort seg erfaringer med fjernstyring fra Værøy.
– Ut fra hva vi har sett så langt, har jeg stor tro på dette. Lyd og bilde er så bra at det nesten oppleves som å stå i et virkelig tårn. I tillegg har vi både bevegelse- og radartracking av fly rett i skjermbildet, og et IR-kamera som gir oss muligheten til å se langt mer detaljer i mørket enn vi kan gjøre fra et vanlig tårn i dag, har hun tidligere fortalt til Avinor.
Divisjonsdirektør Margrethe Snekkerbakken i Avinor er enig.
– Ute på øyene i Lofoten kan det være tåkete og dårlig vær, og man risikerer å se lite. Med denne teknologien har du hjelpermidler som gjør arbeidet blir enklere og sikrere enn det vi har i dag, sier hun til NRK.no.
(artikkelen fortsetter under)

Ann Mari Hilstad og Margrethe Snekkerbakken - Ann Mari Hilstad (tv) og Margrethe Snekkerbakken gleder seg til en fremtid hvor flyene som skal lande på Røst blir dirigert fra Bodø. - Foto: Torbjørn Brovold / NRK

Ann Mari Hilstad (tv) og Margrethe Snekkerbakken gleder seg til en fremtid hvor flyene som skal lande på Røst blir dirigert fra Bodø.
Foto: Torbjørn Brovold / NRK

EU-prosjekt

Den samme arbeidsposisjonen i Bodø skal brukes både for Værøy og Røst, og flygelederne får mulighet til å skifte skjermbilde mellom to de lufthavnene.
Avinor håper å få svar på om det er mulig for én fullmektig å operere mer enn én lufthavn samtidig, og hva som skal til teknisk og operativt for å gjøre dette mulig.
Gjennom deltakelse i EU-programmet SESAR har Avinor forpliktet seg til å delta i utprøvingen av fjernstyrte tårn for AFIS-tjenesten, og skal gjennomføre et «proof of concept» ved minst to norske lufthavner.
For Avinor kan prosjektet bety at de spare både penger og ressurser.
– Når vi bygde flyplassene rundt omkring i Norge for 30-40 år siden, så var det riktig å ha et tårn på hver plass. Nå er de tårnene så gamle at vi må investere i nytt utstyr, og det er ganske dyrt. Derfor vil det bli billigere å ha et senter, sier divisjonsdirektør Snekkerbakken.
– I stedet for at man har et fly på ettermiddagsvakten, kan man nå kanskje yte tjenester på tre flyplasser i løpet av en dag, sier AFIS-fullmektig Ann Mari Hilstad.

– Dette er fremtiden

Hvis alt går etter planen vil pilotene bli dirigert fra Bodø når de går inne for landing på Røst over nyttår.
Men om fjernstyring blir brukt på samtlige av Avinors flyplasser gjenstår å se.
– Mye av den teknologien som brukes her, finnes fra før. Vi har bare satt det samme og tilpasset det. Jeg tror dette er fremtiden, sier divisjonsdirektør Margrethe Snekkerbakken.

Hva gjør folk på en av Norges misnte flyplasser, mellom de få flyavgangene.
I 2011 var NRK på besøk ved flyplassen på Røst. Spørsmålet var: Hva gjør folk på en av Norges minste flyplasser mellom de svært få avgangene? Svaret får du i reportasjen.