Taylor Aerocar III - Seattle 2011 - Foto: Per Gram
Det er ikke Norge som sertifiserer nye fly og helikoptre i Europa, men EASA. Det er ingen enkel sak å få dette til, og den praktiske nytten er veldig tvilsom, spør du meg.
Terrafugia er tidligere omtalt på bloggen. Nå har Teknisk Ukeblad en lengre artikkel om flybilen.
I luften, med vingene foldet ut, er Terrafugia som et fly og har en
flyrekkevidde på 660 kilometer. Cruisehastigheten er på 160 km/t.
Flybilen kan bli godkjent i Norge
Verken Luftfartstilsynet eller Vegdirektoratet utelukker godkjennelse.
Publisert: 31. mai 2014 kl. 16:44 - Oppdatert: 31. mai 2014 kl. 16:48
Foreløpig er det amerikanske selskapet Terrafugias Transit-modell på teststadiet med prototyper.
Selskapet regner imidlertid med at modellen snart blir satt i produksjon. Deres presseteam opplyser at de så langt har mottatt 100 forhåndsbestillinger på flybilen.
– Vårt fokus er å fullføre testingen på riktig måte og deretter gå til sertifisering og produksjon, skriver selskapets presseansvarlig.
Prisen er oppgitt til 279.000 dollar, eller rundt 1,6 millioner kroner. I tillegg kommer naturligvis lokale skatter og avgifter som ikke er beregnet ennå. Leveringen av de første bestillingene er estimert til å starte i desember 2015.
Selskapet regner imidlertid med at modellen snart blir satt i produksjon. Deres presseteam opplyser at de så langt har mottatt 100 forhåndsbestillinger på flybilen.
– Vårt fokus er å fullføre testingen på riktig måte og deretter gå til sertifisering og produksjon, skriver selskapets presseansvarlig.
Prisen er oppgitt til 279.000 dollar, eller rundt 1,6 millioner kroner. I tillegg kommer naturligvis lokale skatter og avgifter som ikke er beregnet ennå. Leveringen av de første bestillingene er estimert til å starte i desember 2015.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.