søndag 1. juni 2014

Flybil

Taylor Aerocar III - Seattle 2011 - Foto: Per Gram
 
Så lenge det har vært fly og biler, har det vært fablet om en kombinasjon av de to. Husker godt Teknikens Varld fra 50-tallet som hadde flere slike konsepter. Et var Taylor Aerocar III fra 1949. Den står utstilt på Museum of Flight i Seattle.
Det er ikke Norge som sertifiserer nye fly og helikoptre i Europa, men EASA. Det er ingen enkel sak å få dette til, og den praktiske nytten er veldig tvilsom, spør du meg.

Terrafugia er tidligere omtalt på bloggen. Nå har Teknisk Ukeblad en lengre artikkel om flybilen.


I luften, med vingene foldet ut, er Terrafugia som et fly og har en
flyrekkevidde på 660 kilometer. Cruisehastigheten er på 160 km/t.
  • Nr. 2: Det er uklart når den andre modellen, TF-X, blir lansert.
  • Den starter og lander som et helikopter og trenger ikke rullebane.
  • foto: Terrafugia



  • I testsammenheng har Terrafugia allerede vært å se på veien, men
  • foreløpig kun i USA. Foto: Terrafugia

  • Flybilen kan bli godkjent i Norge

    Verken Luftfartstilsynet eller Vegdirektoratet utelukker godkjennelse.
     
     
    Om flybilen
    Transition har plass til to personer i tillegg til litt bagasje. Vingene kan foldes sammen, slik at den også kan ta seg fram på bakken, som en bil. Den er ikke større enn at den vil få plass i en vanlig garasje. Kjøretøyet har fire hjul og drift på bakhjulene. I tillegg til airbag foran begge setene, er kjøretøyet dessuten forsynt med fallskjerm.
    Det flygende kjøretøyet er bygd av karbonfiber for å gjøre det lettest mulig. Egenvekten er oppgitt til 440 kilo og den skal kunne ta av med en last på 210 kilo. Flybilen er forsynt med tradisjonelle pedaler for kontroll på bakken, og spak for kontroll i luften.
    Flybilen bruker vanlig blyfri bensin med et oppgitt forbruk på 0,67 liter per mil, mens den bruker 18,9 liter bensin per time i luften. Med en tank på 87 liter og en cruisehastighet på 160 km/t, har flybilen en rekkevidde i lufta på 660 km. Da har den også en reserve på 30 minutter i lufta.
    Foreløpig er det amerikanske selskapet Terrafugias Transit-modell på teststadiet med prototyper.
    Selskapet regner imidlertid med at modellen snart blir satt i produksjon. Deres presseteam opplyser at de så langt har mottatt 100 forhåndsbestillinger på flybilen.
    – Vårt fokus er å fullføre testingen på riktig måte og deretter gå til sertifisering og produksjon, skriver selskapets presseansvarlig.
    Prisen er oppgitt til 279.000 dollar, eller rundt 1,6 millioner kroner. I tillegg kommer naturligvis lokale skatter og avgifter som ikke er beregnet ennå. Leveringen av de første bestillingene er estimert til å starte i desember 2015.

    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar

    Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.