lørdag 2. august 2014
Deployable Recorders - ELT
Bak vinduene i helikopteret jeg flyr i formasjon med, ser du en rød, rund dings på skroget. Det er en Emergency Locator Transmitter, ELT. Sent på 80-tallet kom et krav om at helikoptre engasjert offshore skulle ha slike. Ved en viss G-kraft faller den av og begynner å sende på det som da var nødfrekvenser 121,5 og 243MhZ. I 2009 kom 406MhZ som ny standard. Vel, ELT`en har utviklet seg til også å inneholde data fra Flight Data Recorder. Det er ganske vanskelig å forstå hvorfor ikke sivile, store fly har en slik sak som faller av i det flyet overskrider en fastsatt G-belastning. Det burde blitt et sertifiseringskrav etter AF447 ulykken i 2009. Det er mange militære fly som har slike i dag.
Maskinen du ser er med i Øvelse Vipe 1989. Sivile flygere var på rep. og maskinene ble malt. A-10 var på utkikk etter oss, men så oss aldri. I Vatne-leiren ved Sandnes demnonstrerte vi overfor en NATO delegasjon at sivile flygere kunne gjøre en jobb.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.