søndag 3. august 2014

Helikopter - S-92A MTOW økning


Sikorsky Plans Higher Takeoff Weight for S-92s


S-92A på demotur i 2003 - Foto: Per Gram


For det første bør Sikorsky sørge for å få maskinen sertifisert for 30 min uten olje til MGB. Dersom slike planer finnes vil jeg gjerne høre om det. Husk at maskinens MGB er sertifisert etter de samme kriterier som for B787`s batteripakke, altså etter "extremely remote" prinsippet. Vi vet at det ikke er et sunt sertifiseringskriterium, siden alvorlige hendelser med begge fly- og helikoptertyper har skjedd. 
Dernest har økning av MTOW negative operative konsekvenser. Jeg viser til S-61N som gikk opp fra 19 000lbs til 20 500 lbs. og 22 000 lbs med utvendig last. Det ble da tillatt å kunne utføre såkalte safe single engine landings til sjøen. Her var naturligvis LT helt på trynet som kunne godta noe slikt, gitt det voldsomt stor antall variabler i en slik alvorlig hendelse. Single engine performance var marginal under gitte forhold. At en maskin som bedrev sertifisering av den økte vekten senere (26. juni 1978) havarerte med 18 omkomne, er også en del av historien. De første som ankom Sola fra Sikorsky i den saken var deres advokater.

Her er nyheten: 
Sikorsky expects the FAA to certify a higher mtow for its S-92 medium-twin helicopter this fall. The maximum allowable takeoff gross weight of the aircraft is being increased from 26,500 to 27,700 pounds, thus allowing operators to carry an additional 1,200 pounds of payload. “In general, we expect our customers will use that payload to carry an increased combination of fuel and/or passengers,” Sikorsky director of commercial systems and services for platforms Dan Hunter told AIN. Although the new mtow is primarily a change to published limits and supporting data, there will be minor changes to the airframe, he said. EASA and Transport Canada certifications are anticipated to follow several months after the FAA approval. The “expanded gross weight” capability is planned to be offered as an option. It is retrofittable to all in-service S-92s, and Sikorsky is in the process of establishing pricing, Hunter said. In February, archrival Airbus Helicopters announced a new version of the competing EC225, the EC225e, with an additional 1,200 pounds of payload.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.