torsdag 3. september 2015

SAR - Forsvaret i endring - Av Jan-Petter Helgesen


Skvadronledelsen for 330. skvadron flyttes til Rygge



Foto: Per Gram


Ledelsen av 330.skvadron anbefales flyttet fra Sola til Rygge  så snart de nte redningshelikoptrene av typen Agusta Westland AW-101 er satt i drift i Luftforsvaret.

JAN-PETTER HELGESEN
SOLA

De nye redningshelikoptrene skal være operative og i full tjeneste i Norge fra omkring 2020. Fra dette tidspunkt vil de siste av 12 Westland Sea King-helikoptrene bli satt på bakken etter nær 50 år i norsk tjeneste.
Det er forsvarssjef, admiral Haakon Bruun-Hanssen, som i sitt fagmilitære råd foreslår overføringen av skvadronledelsen til 330. skvadron fra Sola til Rygge. Ledelsen i redningsskvadronen har holdt til på Sola siden 2002 da den ble flyttet dit fra Bodø.
I følge nettstedet Aldrimer.no vil forsvarssjefen flytte de 10 til 12 stillingene i skvadronledelsen til 330. skvadron for å samlokalisere et større militærfaglig helikoptermiljø på Rygge. Samtidig foreslår også forsvarssjefen å flytte Bell 412SP-helikoptrene i 339. skvadron fra Bardufoss til Rygge. Så sent som i forrige langtidsplan for forsvaret for fire år siden besluttet den daværende rød-grønne regjeringen å nedlegge Rygge som militær base.
I rådet til regjeringen som skal offentliggjøres 1. oktober, blir Sola foreslått opprettholdt som base for Luftforsvaret. To eller tre av de nye AW-101 skal være fast stasjonert på flyplassen.

I tillegg skal Sola beholde sin mangeårige status som såkalt COB-base for amerikanske tankfly i tilfelle krig eller krise truer Europa. Avtalen er bilateral mellom Norge og USA. Major Bjørn Vikås på Sola opplyser at en amerikansk delegasjon inspiserte tankanleggene, rullebaner og oppstillingsplasser på flyplassen så sent som i forrige måned. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.