Sjekk video: http://tinyurl.com/nv2hm9h
IT-milliardæren byttet til seg et norsk jagerfly
Paul G. Allen, en av grunnleggerne av IT-giganten Microsoft, har lenge flydd et privat F5-jagerfly anskaffet i Norge. Det byttet han til seg på 90-tallet.
- Av: Ola Karlsenfredag 06.11.2015, kl. 12:19:53
ABC Nyheter kan nå avsløre at en av verdens rikeste menn allerede på 90-tallet skaffet seg et norsk F5-jagerfly som han siden har flydd privat.
Den amerikanske IT-milliardæren Paul G. Allen (62) har siden 2. september 1993 stått som eier av jagerflyet med registreringsnummer «N586PC».
Dette flyet har fabrikknummer 66-9242. Det sto lagret på Rygge flystasjon og ble fløyet over til USA i en «Hercules», C-130.
I forrige måned ba Forsvarsdepartementet om at Økokrim gransket salget av to andre norske jagerfly (med de påfølgende fabrikknumre 66-9243 og 66-9244) til den amerikanske milliardæren Ross Perot jr.
Han betalte 120.000 kroner for hvert av flyene som i september 2007 var priset til 6 millioner kroner stykket, fremkommer det i Forsvarets gjennomgang av denne saken 1. oktober 2015.
Økokrim er ikke kjent med salget av det tredje flyet som ABC Nyheter nå avdekker.
– Vi har bare fått oversendt Forsvarets granskning og skal ha et møte med Forsvarsdepartementet om hva som videre skal skje, sier førstestatsadvokat Trude Stanghelle i Økokrim, til ABC Nyheter.
Salget som nå granskes av Økokrim ble avsluttet i februar i år. Da hadde Perot jr.disponert flyene privat i syv år uten noen kontroll, noe Dagbladet har omtalt tidligere i år. I 2008 hadde også NRKs Brennpunkt et eget program om det mulige salget.
Perot jr. skal blant annet ha brukt dem på ulike flyshow og dermed hatt inntekter på de norske jagerflyene.
Betalte ikke en krone til Norge
Paul G. Allen har aldri lagt skjul på sin store interesse for fly.
Mens han tjente sine miliarder på Microsoft som han grunnla sammen med Bill Gates, har han bygd opp en omfattende flysamling.
Da 62-åringen skaffet seg jagerflyet på 90-tallet betalte han ikke en krone til Norge. Han byttet det bare til seg.
2. oktober 1991 undertegnet direktøren for Forsvarsmuseet, Thorbein Gamst, avtalen med et kanadisk selskap, Tacair Systems Incorporated, med base i Toronto.
Dette selskapet leverte så en «de Havilland D.H. 98 Mosquito» med registreringsnummer «TW 117» på Gardermoen.
Dette historiske flyet hadde Tacair hentet fra det britiske Royal Air Force Museum i Hendon.
Det er ukjent hvor mye som eventuelt ble betalt for flyet står i dag på det norske Luftforsvarsmuseet i Bodø. En henvendelse til det britiske museet er ikke besvart.
– Jeg kan ikke huske dette historiske byttet, sier Thorbein Gamst, den pensjonerte obersten som var sjef for Forsvarsmuseet og undertegnet kontrakten, til ABC Nyheter.
– Men vi byttet jo aldri noe med utlandet som ikke var godkjent hos Forsvarsdepartementet. Dette må ha vært et historisk bytte og hadde ikke noe med penger å gjøre, sier han.
Skal være streng kontroll
ABC Nyheter har siden 28. oktober forsøkt å få avklart flere forhold knyttet til dette salget med Forsvarsdepartementet. De har ikke svart og i stedet henvist til Forsvaret (som heller ikke har svart) og Utenriksdepartementet (UD).
UD er ansvarlig for å gi tillatelse til eksport av våpen og forsvarsmateriell. Heller ikke her kan de svare på spørsmål til den konkrete saken, men sier at regelverket i all hovedsak var det samme på 90-tallet som i dag.
«Slikt materiell kan kun selges til myndigheter i landet, eller til kjøper som opptrer på vegne av myndighetene», svarer UD i en generell kommentar om overføringen av det militære materiellet som skal være underlagt streng kontroll.
Det kanadiske selskapet Tacair var mellomledd for et amerikansk selskap - Thornton Aircraft som holder til i Los Angeles. Thornton står for vedlikehold og tester av fly.
De har blant annet lagt ut et bilde på sine nettsider av det tidligere norske jagerflyet «N586PC» i luften.
De står oppført som eiere i kort tid, fra august til 2. september 1993 hvor et nytt selskap - F-5 corporation i Seattle - overtar og omregistrerer flyet. Flyet er fortsatt i aktiv bruk - se video øverst i saken.
Dette selskapet er privatpersonen Paul G. Allens. I dag er hans søster Jo Allen Patton styreleder. De øvrige styremedlemmene er alle tilknyttet hans private selskap.
Selskapet som undertegnet kontrakten med det norske Forsvarsmuseet (Tacair) opphører i 1993/94, og i stedet opprettes et nytt selskap som Forsvaret skal få mye å gjøre med.
I 2004 går det nye selskapet Significant Military Aircraft Corporation - Sigma - til erstatningssøksmål mot Forsvarsdepartementet.
De mener Forsvaret ikke kan avbryte en påbegynt salgsprosess hvor Sigma er eneste selskap som byr på 15 F5-jagerfly. De leverer fire bud med ulike forbehold, og den samlede prisen varierer fra 102 millioner til 115 millioner kroner.
Drøye ti år etter at de gratis byttet til seg en norsk F5 var de altså villig til å betale nesten 7 millioner kroner pr fly for de resterende F5A og F5B.
Forsvardepartementet vant erstatningssaken i 2004.
Det har ikke lykkes ABC Nyheter å får svar fra Paul Allen på konkrete spørsmål.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.