tirsdag 12. januar 2016

Boeing og Airbus knives - Teknisk Ukeblad


Airbus gjorde det skarpest på flymessene i 2015, som her i Dubai, men det er fortsatt Boeing som produserer flest passasjerfly i verden. Foto: PIGEYRE Pascal - MasterFilms

BOEING OG AIRBUS

Begge satte rekorder i fjor: Slik er styrkeforholdet mellom Airbus og Boeing

Den ene leverte 762, den andre 635 fly i fjor.

 
Både Boeing og Airbus slo sine egne rekorder i antall leverte passasjerfly i 2015.
Mens den amerikanske flyprodusenten leverte flest fly, kan den europeiske konkurrenten skryte av å landet flest bestillinger i fjor.

Størst produksjon

Hele 762 fly rullet ut fra Boeings sluttmonteringsfabrikker i South Carolina og Washington i fjor.
Dermed setter Boeing produksjonsrekord for tredje år på rad. Selskapet leverte 723 fly i 2014 og 648 fly i 2013.
Etter et travelt år på fabrikkene er det riktignok bare så vidt at nybestillingene holder tritt med produksjonen:
Boeings ordrebok økte med 768 netto i fjor, slik at den totalt teller 5.795 fly.
Nivået på ordreinngangen var nesten det dobbelte i 2014 (1.432).

Størst ordreinngang

Heller ikke Airbus har noen gang levert så mange fly som i fjor, 635 fly.
Det er seks fly flere enn i 2014 og ni fly flere enn i 2013.
Med andre ord en ganske marginal økning, men like fullt kan Airbus slå i bordet med at dette er det fjortende året på rad at de øker produksjonen.
Også i Toulouse har ordreinngangen sviktet sammenlignet med de siste par årene, 1503 i 2013 og 1456 i 2014, men 1036 bestillinger var Airbus-sjef Fabrice Brégier meget fornøyd med da han presenterte tallene på en pressekonferanse tirsdag:
– For tredje år på rad får vi inn bestillinger på mer enn tusen nye fly. Med de nye salgene teller A350-ordreboka vår nå faktisk 777 fly, småflirte Brégier og siktet selvsagt til Boeing kjente langdistansefly med samme navn.

Max og Neo

Da Boeing oppsummerte fjoråret i forrige uke, trakk de fram noen høydepunkter: Blant annet at de leverte 747-8 nummer 100 og utrullingen av den første Boeing 737 Max.
Første eksemplar av den remotoriserte og mer effektive fjerde generasjon 737 var ferdig 8. desember og jomfruferden er rett rundt hjørnet.
Ifølge Brégier har også Airbus nådd de aller fleste målene de satte for fjoråret, inkludert at A380-programmet nå har passert «break even».
De har klart å skru opp produksjonen på A350, selv om det ble levert 14 fly i stedet for de planlagte 15.
Første Boeing 737 Max-8 ble ferdig for en måned siden og skal snart fly. Foto: JIM ANDERSON

A320 Neo skulle også vært levert i fjor høst. I stedet vil den nye lanseringskunden Lufthansa motta det første flyet senere denne måneden.
I 2019 er planen å bygge 120 A350 XWB i tillegg til hele 720 A320 Neo på fire fabrikker i Frankrike, Tyskland, Kina og USA.
 

500 fly fra én fabrikk

Én og samme fabrikk, 737-fabrikken i Renton rett utenfor Seattle, har altså levert 495 fly på ett år. Faktisk 509 dersom man regner med 14 P-8 Poseidon. Disse blir sluttført med militære systemer på Boeing Field-anlegget.
Når det gjelder resten av den militære delen av Boeing-konsernet, leverte de 186 fly og helikoptre i 2015:
Boeing leverte 61 AH-64 Apache i 2015. Foto: Boeing

Flest AH-64 Apache angrepshelikoptre, 23 nye og 38 ombygde og dernest 41 nye og 16 oppgraderte CH-47 Chinook.
Fabrikken i St. Lous ferdigstilte 47 kampfly fordelt på 12 F-15 og 35 F/A-18.
I tillegg ble de siste fem C-17 Globemaster III transportflyene levert fra Long Beach-fabrikken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.