Rolls-Royce på vej med løsning på motorproblem
Rolls-Royce har øget sin kapacitet til tjek af problematisk flymotor og udviklet ny type rotorblad, som nu skal testes.
Efter langvarige problemer med Rolls-Royce-motorerne på hundredvis af Boeing 787-fly verden over, har motorproducenten Rolls-Royce nu fremskyndet inspektionsprocessen og udviklingen af en permanent løsning på problemerne med motorerne af typen Trent 1000 Package C.
En række flyselskaber har måttet tage B787-fly ud af drift i perioder, ligesom myndighedskrav om ekstraordinære inspektioner af motorerne har påvirket operationerne i mange selskaber. Det gælder blandt andet Norwegian og British Airways, som har måttet aflyse afgange mellem Europa og USA.
“Vi anerkender fuldt ud de uacceptable niveauer af forstyrrelser, som vores kunder står over for. Vi er stærkt fokuseret på at minimere dette, og vi har givet vores teams den udfordring at gøre alt, hvad vi kan, for at genoprette vores kundes operationer så hurtigt som muligt,” siger Chris Cholerton, direktør for civil luftfart i Rolls-Royce-koncernen.
Kapacitet til inspektioner er tredoblet
Siden de nye myndighedskrav om inspektioner trådte i kraft midt i april, har Rolls-Royce været i stand til at tredoble sin kapacitet til inspektion af motorerne ved at tilføje flere såkaldte MRO-linjer med inspektioner i London Heathrow-lufthavnen og i Rolls Royces faciliteter i Derby i England samt i Singapore. Selskabet planlægger endvidere at øge denne kapacitet yderligere.
Siden de nye myndighedskrav om inspektioner trådte i kraft midt i april, har Rolls-Royce været i stand til at tredoble sin kapacitet til inspektion af motorerne ved at tilføje flere såkaldte MRO-linjer med inspektioner i London Heathrow-lufthavnen og i Rolls Royces faciliteter i Derby i England samt i Singapore. Selskabet planlægger endvidere at øge denne kapacitet yderligere.
Samtidig har selskabet indført nye teknikker til inspektion, og fremskyndet processen med at finde en permanent løsning på problemerne med for hurtig nedslidning af motorernes rotorblade og risiko for revnedannelser i rotorbladene.
Ny type rotorblad skal testes i juni
Rolls Royce har udviklet en ny type rotorblad, der er blevet installeret i en testmotor, som man forventer at kunne begynde at teste i juni. Hvis det nye rotorblad viser sig at virke, håber virksomheden at kunne begynde at udskifte rotorblade inden årets udgang, frem for i 2019, som det oprindeligt var planlagt.
Rolls Royce har udviklet en ny type rotorblad, der er blevet installeret i en testmotor, som man forventer at kunne begynde at teste i juni. Hvis det nye rotorblad viser sig at virke, håber virksomheden at kunne begynde at udskifte rotorblade inden årets udgang, frem for i 2019, som det oprindeligt var planlagt.
I april meddelte Rolls-Royce, at der er omkring 380 Trent 1000 Package C i drift i flyselskaber verden over.
Problemerne med motortypen begyndte allerede i 2016, da det japanske flyselskab All Nippon Airways opdagede, at rotorbladene i selskabets nye B787-fly blev uforholdsmæssigt hurtigt nedslidt. Siden har blandt andre selskabet Virgin Atlantic været nødt til at tage B787-fly midlertidigt ud af drift.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.