Qatar Airways i hælene af Norwegian og SAS
Qatar Airways har valgt at konvertere 10 af sine 50 Airbus A321neo på ordre til den langtrækkende version A321LR.
Airbus A321LR har fået stigende interesse fra flere flyselskaber. Den nye flytype fra A320-familien har en længere rækkevidde, og den maksimale startvægt er forøget. Vigtige egenskaber, som flyselskaberne har fået øjnene op for.
Det seneste flyselskab, der har bestilt A321LR, er oneworld-medlemmet Qatar Airways. Det mellemøstlige flyselskab følger dermed i fodsporene af Norwegian og SAS, der begge ligeledes står til at få leveret den langtrækkende udgave af et fly, der ellers hører til i mellemdistanceklassen.
Qatar Airways har således indgået en aftale med Airbus om at konvertere 10 af i alt 50 bestillinger på Airbus A321neo i en eksisterende ordre til i stedet at være A321LR. Flyselskabet vil anvende flyene på ruter fra Doha til nye vækstmarkeder, hvor efterspørgslen ikke står mål med selskabets langdistancefly, eller hvor mellemdistanceflyene ikke har den fornødne rækkevidde. Første fly vil blive leveret i 2020.
Qatar har revurderet krav til flåde
A321LR-flyene vil desuden kunne indsættes på eksisterende ruter, hvor Qatar Airways ønsker at øge kapaciteten.
A321LR-flyene vil desuden kunne indsættes på eksisterende ruter, hvor Qatar Airways ønsker at øge kapaciteten.
”Vi har revurderet kravene til vores flåde og fastslået, at A321LR vil give den ekstra kapacitet og rækkevidde til vores eksisterende portefølje af flytyper, som vi har brug for for at kunne understøtte vores globale ruteudvidelse,” siger Akbar Al Baker, koncernchef i Qatar Airways.
Hos Airbus ser man frem til at kunne levere A321LR-flyene til det mellemøstlige flyselskab.
”A321LR vil tilføje et nyt niveau af fleksibilitet til Qatar Airways’ operationer. Flyet vil gøre flyselskabet i stand til bedre at kunne betjene sit eksisterende netværk, samtidig med at man med optimal ydeevne og effektivitet får adgang til nye langdistancemarkeder,” siger Christian Scherer, kommerciel direktør for Airbus.
Ekstra brændstoftank
A321LR er det nyeste medlem af A320-familien, og flyet har en lang rækkevidde på op til 7.400 kilometer. Flytypen har den længste rækkevidde af alle fly, der kun har én midtergang – altså fly i kort- og mellemdistanceklasserne. Den forøgede rækkevidde gør flyet i stand til at operere på distancer over eksempelvis Atlanterhavet, ligesom flyet giver flyselskaber muligheden for at åbne ruter til nye langdistancemarkeder.
A321LR er det nyeste medlem af A320-familien, og flyet har en lang rækkevidde på op til 7.400 kilometer. Flytypen har den længste rækkevidde af alle fly, der kun har én midtergang – altså fly i kort- og mellemdistanceklasserne. Den forøgede rækkevidde gør flyet i stand til at operere på distancer over eksempelvis Atlanterhavet, ligesom flyet giver flyselskaber muligheden for at åbne ruter til nye langdistancemarkeder.
I en toklasses konfiguration er der plads til 206 passagerer i A321LR, mens antallet af sæder er op til 244 på fly med én klasse.
Hvor A321neo kan lette med en maksimal startvægt på 93,5 ton, kan A321LR stige mod himlen med en startvægt på op til 97 ton. A321LR kan bestilles med en ekstra brændstoftank i lastrummet under midten af flyet, hvis kunden ønsker det.
A321LR til skandinaviske flyselskaber
Norwegian er blandt de flyselskaber, der i fremtiden vil operere med de langtrækkende A321LR-fly. I juli 2016 konverterede det norske lavprisflyselskab 30 fly til A321LR i en eksisterende ordre på 100 fly af typen Airbus A320neo. De første leveringer af A321LR står til at blive realiseret i år.
Norwegian er blandt de flyselskaber, der i fremtiden vil operere med de langtrækkende A321LR-fly. I juli 2016 konverterede det norske lavprisflyselskab 30 fly til A321LR i en eksisterende ordre på 100 fly af typen Airbus A320neo. De første leveringer af A321LR står til at blive realiseret i år.
Et andet skandinavisk flyselskab, SAS, ser ligeledes mulighederne i A321LR. Selskabet offentliggjorde således i januar, at det vil lease tre fly af denne type. Flyene vil blive leveret og sat i drift hos SAS i løbet af 2020, og de skal bruges på ruter til interkontinentale markeder. Leasingaftalen er indgået med ALC (Air Lease Corporation).
SAS har allerede bekendtgjort, at det vil benytte de nye langtrækkende fly på både eksisterende og nye ruter. Selskabet overvejer nye ruter til Addis Ababa (Etiopien) og Entebbe (Uganda) i Afrika og Dubai, Islamabad (Pakistan) og Mumbai (Indien) i Mellemøsten og Asien. Indtil videre ønsker SAS ikke at udtale sig om den kommende kabinekonfiguration på A321LR-flyene.
TAP Air Portugal, Aer Lingus og Air Transat er tre flyselskaber, der blandt andet også står til at modtage fly af typen A321LR. TAP og Aer Lingus har begge bestilt 14 fly, mens Air Transat har lagt ordre på 15 fly. Alle selskaber vil efter planen få leveret første eksemplar i år.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.