Boeing udskyder 777X jomfruflyvning
Vedvarende motorproblemer har fået Boeing til officielt at udskyde første flyvning med 777X til begyndelsen af næste år.
Det har længe været kendt, at GE9X-motoren, som General Electric har udviklet specifikt til Boeing 777X, under tests har været udfordret på holdbarheden. Problemerne har allerede et par gange fået Boeing til at udskyde flyets første flyvning, og nu siger den amerikanske flyproducents koncernchef, at jomfruflyvningen sandsynligvis først finder sted, når kalenderen viser 2020.
”De (General Electric, red.) foretager nogle komponentændringer. Vi mener, at vi har styr på de ændringer, der er påkrævet, men der skal udføres nogle yderligere tests, og derfor forventer vi ikke, at den første flyvning vil finde sted før i begyndelsen af næste år,” sagde Boeings koncernchef, Dennis Muilenburg, forleden under en investorkonference i New York.
Tidsplan udfordret
Den seneste forsinkelse betyder så også, at Boeing kan få svært ved at holde den reviderede tidsplan for levering af de første fly til kunderne. Første eksemplar af flyet, der skal produceres i to versioner og rettelig hedder 777-8 og 777-9, er planlagt til levering til Lufthansa i løbet af næste år.
Den seneste forsinkelse betyder så også, at Boeing kan få svært ved at holde den reviderede tidsplan for levering af de første fly til kunderne. Første eksemplar af flyet, der skal produceres i to versioner og rettelig hedder 777-8 og 777-9, er planlagt til levering til Lufthansa i løbet af næste år.
”Vi satser stadig på første levering i slutningen af 2020, men der er pres på den tidsplan på grund af forsinkelsen af motoren og den første flyvning,” sagde Muilenberg.
Boeing under pres
Det sætter Boeing under pres. For verdens største 777-operatør, Emirates, er ikke specielt begejstrede ved udsigten til yderligere forsinkelser.
Det sætter Boeing under pres. For verdens største 777-operatør, Emirates, er ikke specielt begejstrede ved udsigten til yderligere forsinkelser.
Knap hver 10. af de godt 1.600 Boeing 777’ere, der indtil nu er produceret, er malet i Emirates’ farver, og det mellemøstlige flyselskab har også afgivet ordrer på 150 styk 777X. Det er lidt under halvdelen af det samlede antal bestillinger, som Boeing har modtaget på det store long haul-fly.
Derudover har Emirates også forhåndsordrer på 40 styk af den mindre 787 liggende hos Boeing, og selvom Emirates også er fast kunde hos Airbus, er Boeing-flyene vigtige for selskabets ekspansionsplaner.
Rasler med sablen
Derfor raslede Emirates’ koncernchef, Sir Tim Clark, også for nylig med sablen over for Boeing. Ifølge et interview med The Seattle Times skulle Tim Clark være i dialog med Boeing om at ændre fordelingen mellem 777X og 787’erne – eller at skubbe nogle af 777X-ordrerne så langt ud i fremtiden, at det reelt svarer til en aflysning af ordren.
Derfor raslede Emirates’ koncernchef, Sir Tim Clark, også for nylig med sablen over for Boeing. Ifølge et interview med The Seattle Times skulle Tim Clark være i dialog med Boeing om at ændre fordelingen mellem 777X og 787’erne – eller at skubbe nogle af 777X-ordrerne så langt ud i fremtiden, at det reelt svarer til en aflysning af ordren.
Hvis Emirates gør alvor af den trussel, kan det true hele forretningsplanen for 777X, for der er blot afgivet i alt 344 faste ordrer på Boeing 777X – inklusive de 150 fra Emirates.
Men i løbet af de seneste to år, har Boeing kun modtaget to nye ordrer, og taget i betragtning af, at Boeing har investeret ikke mindre en én milliard dollars alene i udvikling og produktionen af flyets vinger, kan Emirates’ trussel nok skabe panderynker hos Muilenberg og Co.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.