Europas største indenrigsflyrute er truet
Borgmesteren i Barcelona vil arbejde for at forhindre indenrigsflyvninger til Madrid, da der i forvejen er et brugtbart alternativ med tog.
Der er meget stor trafik mellem Spaniens to største byer, Madrid og Barcelona, der i luftlinje ligger 483 kilometer fra hinanden.
Kører man i bil, kan turen tilbagelægges på tre timer og 30 minutter, mens turen de hurtigste eksprestog tager to timer og 30 minutter. Derimod skal der kun bruges en time og 20 minutter på at flyve – beregnet fra gate til gate.
I 2019 var der 2,3 millioner passagerer på indenrigsflyruten mellem Barcelona og Madrid, der er Europas travleste, men det ønsker flere politikere i Barcelona at lave om på.
I efteråret præsenterede Barcelonas borgmester Ada Colau fra borgerpartiet Barcelona en Comú en idé om, at det ikke skulle være muligt at flyve fra Barcelona El Prat-lufthavnen til destinationer, der også var tilgængelige med tog, og nu har hun, ifølge det spanske medie El Pais, netop henvendt sig til lufthavnen og foreslået, at indenrigsruten til Madrid Barajas-lufthavnen nedlægges.
Lavere CO2-udledning med tog
Den catalanske borgmester er af den opfattelse, at Spanien – i lighed med eksempelvis Holland og Frankrig – skal arbejde for at reducere korte flyvninger, da CO2-udledningen med tog kan være op til 20 gange lavere.
Den catalanske borgmester er af den opfattelse, at Spanien – i lighed med eksempelvis Holland og Frankrig – skal arbejde for at reducere korte flyvninger, da CO2-udledningen med tog kan være op til 20 gange lavere.
Ada Colau har allerede indført en såkaldt Low Emission Zone (ZBE) i Barcelona, hvor det siden 1. januar har været forbudt at køre med ikke-miljørigtige biler. Nu ønsker hun, at der også bliver fokuseret på byens store krydstogthavn samt El Prat-lufthavnen.
Det er den statslige lufthavnsoperatør AENA, der driver El Prat-lufthavnen i Barcelona, og derfor har byrådet ikke kompetencer til at forbyde flyvninger fra den catalanske lufthavn. Man vil i stedet rette kontakt til den spanske regering i håb om, at der fra centralt hold kan vedtages en klimapolitik på området.
Fra fly til tog
Sidste år var der over fire millioner rejsende på eksprestogene AVE (Alta Velocidad Española) mellem Barcelona og Madrid, hvilket er flere end med flyene, der til gengæld kan tilbyde billigere billetter. Men med 20 daglige afgange fra centrale banegårde i de to byer, mener borgmesteren ikke, at der er en begrundelse for at rejse med fly.
Sidste år var der over fire millioner rejsende på eksprestogene AVE (Alta Velocidad Española) mellem Barcelona og Madrid, hvilket er flere end med flyene, der til gengæld kan tilbyde billigere billetter. Men med 20 daglige afgange fra centrale banegårde i de to byer, mener borgmesteren ikke, at der er en begrundelse for at rejse med fly.
I øjeblikket er der op til 30 daglige flyafgange mellem Barcelona og Madrid operereret af Vueling, Iberia og Air Europa.
Indtil 2008, hvor AVE-togforbindelsen blev åbnet, var der årligt op til 4,7 millioner passagerer på indenrigsflyene mellem Spaniens to største byer. Togforbindelsen har dermed halveret antallet af flyrejsende på ruten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.