torsdag 16. januar 2020

Norwegian og IATA - Check-In







Dersom medlemskap i IATA kan forbedre kundeservicen, bør kundene se på dette som positivt. De nye håndbagasjereglene til Norwegian strider i mot IATAs anbefalinger. (Red.)

Boeing 737-800 fra Norwegian i Oslo Lufthavn. (Foto: Kristin S. Lillerud)

Norwegian overvejer medlemskab af IATA


Inden længe vil Norwegian kunne få mulighed for at samarbejde med op imod 300 flyselskaber, der er samlet i luftfartsindustriens globale organisation.

I år er det 75 år siden, at IATA (International Air Transport Association) blev etableret i Cubas hovedstad i Havana. 
Da den internationale luftfartsorganisation blev etableret i 1945, var der 57 flyselskaber fra 31 lande, primært i Europa og Nordamerika, der stod bag. I dag har IATA, der har hovedkvarter i Montreal, 290 medlemmer fra 120 lande og repræsenterer 82 procent af verdens flytrafik.
Indtil videre har Norwegian ikke været medlem, men det kan der inden længe blive lavet om på. Norwegian bekræfter over for flysmart24.no, at selskabet i øjeblikket vurderer et medlemskab af organisationen.
“Der er igangsat et arbejde internt for at vurdere IATA-medlemskab. Jeg har ikke flere detaljer at kunne dele på nuværende tidspunkt,” siger kommunikationsrådgiver Astrid Mannion-Gibson.
Adgang til “interlining”
Der er flere fordele ved et medlemskab af  IATA. For det første er det aftalen om, at flyselskaberne gensidigt accepterer hinandens dokumenter. Det betyder, at der kan sælges billetter, hvor andre flyselskabers flyvninger også indgår.
Det kræver dog forinden, at selskaberne indgår interline-aftaler med hinanden, og dette er meget udbredt blandt de store netværksselskaber. Når interline-aftalen er etableret vil det være muligt at ombooke passagerer og eftersende bagage til andre flyselskaber, hvis et flyselskab eksempelvis er udsat for en aflysning.
Hidtil har Norwegian været nødt til at lade passagererne vente til næste afgang eller indleje et erstatningsfly i de tilfælde, hvor det har været nødvendigt at aflyse en flyafgang. Et medlemskab af IATA vil betyde, at der kan ombookes til selskaber, der er indgået interline-aftale med.
Et medlemskab af IATA betyder dog ikke nødvendigvis, at Norwegian fremover vil kunne ombooke passagerer til SAS. Det afhænger af, om det skandinaviske flyselskab er klar til at indgå en aftale med Norwegian. I perioden fra 2012 til 2018 var der eksempelvis ingen interline-aftale mellem British Airways og SAS som følge af forskellige stridigheder.
Obligatorisk IOSA-certificering
Hvis Norwegian bliver medlem, vil selskabet også blive forpligtet til at tilslutte sig IOSA-certificeringen.
IOSA er forkortelsen for International Operational Safety Audit, der har til formål at øge sikkerheden indenfor civil luftfart gennem en omfattende revision af luftfartsselskabernes sikkerhedsorganisation.
Flere store internationale virksomheder stiller som krav, at et flyselskab er IOSA-certificeret ved større charteropgaver, og mange flyselskaber kræver også, at ACMI- og wetleaseleverandører har IOSA-stemplet. Hidtil har Norwegian afvist frivilligt at lade sig certificere gennem IATA med begrundelsen om, at man har sit eget Safety Management System.
Med en IOSA-certificering vil Norwegian også kunne komme højere op i de årlige statistikker, der udarbejdes over de mest sikre flyselskaber i verden. Et af vurderingsparametrene er oftest IOSA-certificeringen.
11 nordiske flyselskaber i IATA
Fire skandinaviske flyselskaber var i 1945 blandt de 57 selskaber, der etablerede IATA.
Der var tale om Royal Norwegian Air Transport. Det Danske Luftfartsselskab (DDL), Det Norske Luftfartsselskap (DNL) samt Svensk Interkontinental Lufttrafik (SILA). De tre sidstnævnte dannede i fællesskab SAS i 1946.
I dag er der 11 flyselskaber i Norden, der er tilsluttet IATA.
Det er DAT og Jet Time i Danmark, Amapola Flyg, Braathens Regional Airways (BRA) og SAS i Sverige, Widerøe i Norge, Finnair og Nordic Regional Airlines (Norra) i Finland, Air Atlanta Icelandic og Icelandair i Island samt Atlantic Airways på Færøerne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.