torsdag 5. mai 2022

MPA - Det var stille på bloggen i går; jeg var på Evenes Flystasjon og bidro til et opplegg i regi av Luftmilitært Samfund.......

 .......... sammen med Jan Erik Larsen, Håvard Klevberg og Odin Leirvåg. Dette var i regi av  Kjell Bugge, LMS. Disse foredro om alt fra Coastal Command under krigen, om Albatrosstiden, de første årene med Orion og det hele strikket sammen av Håvard under tittelen Request Tango, altså samme tittel som hans bok om maritime, norske operasjoner. Et skikkelig oppslagsverk!

F.v.: Odin, Per , Jan Erik, Kjell og Håvard - Foto: Evenes flystasjon

Vi fikk besøke P-8A, og det er åpenbart for alle at dette tar tid å lære. Det er interessant "for an old hand", å se at man har gått tilbake til cabinoppsettet i P-3B, altså at en sitter på èn rad med Tacco i senter slik som før. Vi fikk se innmaten i "Ulabrand" som sammen med "Viking" sto ute på basen, førstnevnte i vinterisolert midlertidig hangar. Det 3. flyet skulle ha ankommet i går, men er forsinket. 

Det foregår voldsom byggeaktivitet i sørvestre hjørne av basen. Jeg fant det oppsiktsvekkende å se at det var grunnarbeider fremdeles og bare antydning til at det skulle komme bygninger der. Jeg håper det er utført skikkelige vindtunneltester av hvordan vindforholdene på le-siden av nye bygninger kan påvirke landingsforholdene. Jeg opplever Evenes som en "trang" base, klemt mellom to sjøer/våtmarksområder på øst- og vestsiden. Det slår meg naturligvis hvor mye enklere det ville vært å beholde Andøya flystasjon som base for flyene. Som du kan lese av innlegg den 6. mai, så er luftværn for Andøya ikke noe problem lenger. Løsningen politikerne har valgt er etter min mening helt på jordet uten å ha peiling på totalkostnadene.

Under innflygingen fra sør på Evenes ble det ikke sagt noe om fotoforbud, så jeg tok noen bilder.... De har jeg foreløpig valgt å holde for meg selv.

Her "Viking" på line










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.