tirsdag 28. mars 2023

Helikopter - Lovprising av NH90 i kronikk bladet Nye Troms

 Artikkelen under er sendt meg fra en kilde i Troms. Den skal jeg ikke kommentere her på bloggen, men jeg har sendt et tilsvar til Nye Troms.  (Red.)

 

Økt beredskap ved kjøp av Seahawk?

 


SEKS SLIKE: Norge skal gå til anskaffelse av seks slike Sikorsky MH-60R «Seahawk». De skal operere ut fra Bardufoss flystasjon. Foto: Torbjørn Kosmo

Nye maritime investeringer styrker norsk beredskap hevder Ivar B. Prestbakmo og Bengt Fasteraune.

Publisert: 

Sist oppdatert: 27.03.2023 kl 10:19

Stortingsrepresentanter fra Senterpartiet og Forsvarsministeren og regjeringen leverer! hevder Tor Nymo tidligere stortingsrepresentant også fra Senterpartiet, begge ytringene er knyttet til kjøpet av 6 Seahawk til erstatning for 14 NH90.

Det er ni grunner til at jeg ikke deler denne begeistringen om at dette styrker beredskapen fremfor å reaktivere avtalen med NHI om levering av NH90:

• For det første vil ikke beredskapen være styrket før Seahawk kan operere operativt fra fartøy.
• For det andre vil alle 6 Seahawk først kunne være operative tidligst i 2028.
• For det tredje vil 6 Seahawk aldri kunne oppnå hva 14 NH90 kan levere.
• For det fjerde er NH90 allerede sertifisert for Kystvaktfartøyene sommeren 2016 og sertifiseringen for Fregattene var planlagt ferdig i 2023 i motsetning til en sertifisering av Seahawk kun for Kystvakten som vil ta minst 2 til 3 år fra første ankomst.
• For det femte kunne beredskapen til den maritime helikopterflåten være på plass i løpet av en måned ved reaktivering av avtalen med NHI om levering av NH90.
• For det sjette har Forsvaret 8 fullt operative NH90 eid og garasjert på Bardufoss, som kan tas i bruk i løpet av noen uker og industrien har bekreftet at de har ytterligere 3 fullt operative NH90 som er klare for levering fra Italia.
• For det syvende er lagrene for gangtidskomponenter og komponenter som skiftes etter kalender blitt fylt opp slik at ineffektiviteten på 50% i vedlikeholdsorganisasjon har opphørt og kannibalisering med «aircraft on ground due to lack of spareparts» (AOG) er ikke aktuelt lenger.
• For det åttende er NH90 et moderne helikopter som bedre ivareta sikkerheten til besetningen.
• For det niende må Forsvaret for egen regning fortsette og vedlikeholde og sikre at mottatte NH90 er luftdyktige.

Konklusjon:
Istedenfor raskt å øke beredskapen for operative maritime helikopter velger regjeringen å skrote NH90 til fordel for Seahawk med flere års levering og innfasing til en høy pris på 12 milliarder kroner, uten å oppnå en økt beredskap hverken i kvantitet, kvalitet eller i flytimer. Risikoen for å tape en rettssak med NHI om tilbakelevering av NH90 med påløpende prosesskostnader er fortsatt tilstede. Hva gjør Forsvaret hvis de taper denne rettssaken?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.