Artikkelen under er sendt meg fra en kilde i Troms. Den skal jeg ikke kommentere her på bloggen, men jeg har sendt et tilsvar til Nye Troms. (Red.)
Økt beredskap ved kjøp av Seahawk?
SEKS SLIKE: Norge skal gå til
anskaffelse av seks slike Sikorsky MH-60R «Seahawk». De skal operere ut fra
Bardufoss flystasjon. Foto: Torbjørn Kosmo
Nye maritime investeringer styrker norsk beredskap hevder
Ivar B. Prestbakmo og Bengt Fasteraune.
Publisert: 27.03.2023
kl 10:15
Sist
oppdatert: 27.03.2023 kl 10:19
Stortingsrepresentanter fra Senterpartiet og Forsvarsministeren og regjeringen
leverer! hevder Tor Nymo tidligere stortingsrepresentant også fra
Senterpartiet, begge ytringene er knyttet til kjøpet av 6 Seahawk til
erstatning for 14 NH90.
Det er ni grunner til at jeg ikke deler denne
begeistringen om at dette styrker beredskapen fremfor å reaktivere avtalen med
NHI om levering av NH90:
• For det første vil ikke beredskapen
være styrket før Seahawk kan operere operativt fra fartøy.
• For det andre vil alle 6 Seahawk først kunne være operative tidligst i 2028.
• For det tredje vil 6 Seahawk aldri kunne oppnå hva 14 NH90 kan levere.
• For det fjerde er NH90 allerede sertifisert for Kystvaktfartøyene sommeren
2016 og sertifiseringen for Fregattene var planlagt ferdig i 2023 i motsetning
til en sertifisering av Seahawk kun for Kystvakten som vil ta minst 2 til 3 år
fra første ankomst.
• For det femte kunne beredskapen til den maritime helikopterflåten være på
plass i løpet av en måned ved reaktivering av avtalen med NHI om levering av
NH90.
• For det sjette har Forsvaret 8 fullt operative NH90 eid og garasjert på
Bardufoss, som kan tas i bruk i løpet av noen uker og industrien har bekreftet
at de har ytterligere 3 fullt operative NH90 som er klare for levering fra
Italia.
• For det syvende er lagrene for gangtidskomponenter og komponenter som skiftes
etter kalender blitt fylt opp slik at ineffektiviteten på 50% i
vedlikeholdsorganisasjon har opphørt og kannibalisering med «aircraft on ground
due to lack of spareparts» (AOG) er ikke aktuelt lenger.
• For det åttende er NH90 et moderne helikopter som bedre ivareta sikkerheten
til besetningen.
• For det niende må Forsvaret for egen regning fortsette og vedlikeholde og
sikre at mottatte NH90 er luftdyktige.
Konklusjon:
Istedenfor raskt å øke beredskapen for operative maritime helikopter velger regjeringen
å skrote NH90 til fordel for Seahawk med flere års levering og innfasing til en
høy pris på 12 milliarder kroner, uten å oppnå en økt beredskap hverken i
kvantitet, kvalitet eller i flytimer. Risikoen for å tape en rettssak med NHI
om tilbakelevering av NH90 med påløpende prosesskostnader er fortsatt tilstede.
Hva gjør Forsvaret hvis de taper denne rettssaken?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.