Det norske overvåkingsflyet var på jobb like utenfor sovjetkysten, øst av Fiskerhalvøya da det sovjetiske jagerflyet dukket opp på Orions babord side.. Det kom veldig nær som en kan se av bildene, men kolliderte ikke. Det norske flyet fløy rett frem uten å manøvrere eller endre hastighet. Det kom over på styrbord side og lå tett inn til Orionflyet da flygeren ga gass for deretter å trekke opp rett foran det norske flyet, et av Flankerens sideror traff ytre høyre motor, kalt motor nr, 4, hvor biter av flyets hale eller fra propelleren skar seg inn i flyskroget og lagde et hull som du ser på bildet. På innsiden sto en Nilfisk støvsuger som ble totalvrak, men ingen ombordværende ble skadd. Da skaden på propellen skjedde, oppsto kraftig vibrasjon på grunn av ubalanse i propellsystemet, og motoren ble stoppet. Flyet meldte Mayday og fløy til nærmeste egnede norske flyplass som ble bedømt til å være Banak ved Lakselv hvor det landet en drøy times tid senere uten problemer.
Jeg kan ikke huske å ha sett disse bildene tidligere. Det ser voldsomt skummelt ut. Sovjetiske myndigheter tok tak i saken etter en norsk note, flygeren ble irettesatt og visstnok satt til annen tjeneste. Det var rett og slett kjekkasflyging av en fersking på typen som ikke var vant med flyets størrelse.
Bildene er sendt meg av Jon Alf Andresen og altså tatt av 333 skvadron den 13. september 1987.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.