SAS med første overskudd
på nær fire år
SAS
melder om resultat før skatt på 457 millioner svenske kroner mellom mai og juli
i år, og gikk dermed med det første tremånedersoverskuddet på nær fire år.
SAS-sjef Anko van der Werff er under press for å få på plass en bærekraftig redningsplan for flyselskapet. Foto: LARS SCHRODER / TT News Agency
Publisert:
Publisert:
For
mindre enn 10 minutter siden
Saken oppdateres.
SAS fikk et resultat før skatt på 457 millioner
svenske kroner i regnskapsmessig tredje kvartal, sammenlignet med et tap før
skatt på nær to milliarder svenske kroner i samme periode i fjor.
Det viser kvartalsrapporten som ble fremlagt
fredag morgen.
SAS har avvikende regnskapsår og rapporten dekker
perioden mai til og med juli.
Kvartalsoverskuddet er det første på 15 kvartaler.
Det er også det første overskuddet som SAS-sjef Anko van der Werff har kunne
presentere etter at han tiltro og la frem sitt første kvartalsresultat i
september for to år siden.
«Papirtynt»
Analytiker Jacob Pedersen i Sydbank ventet at SAS
ville legge frem et «papirtynt overskudd» på 326 millioner svenske kroner etter
14 sammenhengende kvartaler med underskudd. Resultatet ville hjelpes av at
drivstoffprisene har falt markert mot tidligere nivåer, mente han.
«Betydelig høyere billettpriser enn før pandemien
og høy reiselyst er drivkrefter, og det ligger an til en innsnevring av
inntjeningsforvetningene i den høye enden av intervallet», skriver Pedersen i
en oppdatering i forkant av dagen regnskapstall.
Analytiker
Jacob Pedersen, Sydbank. Foto: Sydbank
Han viser til at flere konkurrerende flyselskaper
har lagt frem rekordresultater i andre kvartal.
«Fortsatt måtehold med kapasiteten i det
europeiske luftrommet setter flyselskapene i stand til å øke billettprisene
massivt, og det er en viktig årsak til de gode regnskapene», skriver han.
Søker redningsplan
SAS står midt i en omfattende
restruktureringsprosess.
Selskapet blir i praksis styrt av en amerikansk
domstol som har gitt selskapet midlertidig beskyttelse (chapter 11) fra å bli
slått konkurs av misligholdte krav fra kreditorer. Det skal gi ledelsen
pusterom til å komme opp med en troverdig plan for overlevelse.
Flyselskapet har blant annet som mål å hente inn
9,5 milliarder svenske kroner i en kapitalutvidelse og å minske eller
konvertere 20 milliarder svenske kroner i gjeld. Tidligere i sommer ble
tidsplanen for å legge frem en redningsplan søkt forlenget til januar
2024.
Dette er
«Chapter 11»
- Chapter 11 er en amerikansk
gjeldsforhandlingsløsning.
- Enkelt forklart har et insolvent selskap med
amerikansk tilknytning to muligheter i henhold amerikanske konkurslover:
- Selskapet kan søke om Chapter 7, som
innebærer likvidering.
- Selskapet kan søke konkursbeskyttelse under
Chapter 11, som innebærer en full finansiell rekonstruksjon samtidig som
driften videreføres helt eller delvis.
- Ordet «konkursbeskyttelse» innebærer
beskyttelse mot at kreditorene, i den perioden, kan slå selskapet konkurs
etter reglene for Chapter 7.
- SAS kunne søke Chapter 11 fordi selskapet har
noe virksomhet i USA.
- Fra datoen som SAS søkte
beskyttelse, 5. juli 2022, har selskapet maksimalt i 18 måneder enerett
til å legge frem en redningsplan for domstolen i USA.
Forlenger
prosessen
Før dette hadde selskapet utvidet fristen for investorer å komme med bud med
fire uker, til 18. september. Målet er å få til en budkonkurranse om aksjene.
Det er ventet at den amerikanske
kapitalforvalteren Apollo Capital Management og den danske stat blir de to klart største aksjonærene i «nye SAS».
SAS har tidligere varslet at det vil være «ingen
eller svært lite» verdi igjen for selskapets eksisterende aksjonærer etter
selskapets restrukturering.
Selskapets usikrede kreditorer kan kun regne med å sitte igjen med
«beskjedne» verdier, men kreditorer med lavere rang vil måtte regne
med å få «lite eller ingenting» av sitt tilgodehavende, ifølge selskapet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.