fredag 1. september 2023

SAS med kvartalsoverskudd - E24

 

SAS med første overskudd på nær fire år

SAS melder om resultat før skatt på 457 millioner svenske kroner mellom mai og juli i år, og gikk dermed med det første tremånedersoverskuddet på nær fire år.


SAS-sjef Anko van der Werff er under press for å få på plass en bærekraftig redningsplan for flyselskapet. Foto: LARS SCHRODER / TT News Agency

·         Fredrick Chr. Ekeseth

Publisert: Publisert:

For mindre enn 10 minutter siden

Saken oppdateres.

SAS fikk et resultat før skatt på 457 millioner svenske kroner i regnskapsmessig tredje kvartal, sammenlignet med et tap før skatt på nær to milliarder svenske kroner i samme periode i fjor.

Det viser kvartalsrapporten som ble fremlagt fredag morgen.

SAS har avvikende regnskapsår og rapporten dekker perioden mai til og med juli.

Kvartalsoverskuddet er det første på 15 kvartaler. Det er også det første overskuddet som SAS-sjef Anko van der Werff har kunne presentere etter at han tiltro og la frem sitt første kvartalsresultat i september for to år siden.


«Papirtynt»

Analytiker Jacob Pedersen i Sydbank ventet at SAS ville legge frem et «papirtynt overskudd» på 326 millioner svenske kroner etter 14 sammenhengende kvartaler med underskudd. Resultatet ville hjelpes av at drivstoffprisene har falt markert mot tidligere nivåer, mente han.

«Betydelig høyere billettpriser enn før pandemien og høy reiselyst er drivkrefter, og det ligger an til en innsnevring av inntjeningsforvetningene i den høye enden av intervallet», skriver Pedersen i en oppdatering i forkant av dagen regnskapstall.

Analytiker Jacob Pedersen, Sydbank. Foto: Sydbank

Han viser til at flere konkurrerende flyselskaper har lagt frem rekordresultater i andre kvartal.

«Fortsatt måtehold med kapasiteten i det europeiske luftrommet setter flyselskapene i stand til å øke billettprisene massivt, og det er en viktig årsak til de gode regnskapene», skriver han.

Søker redningsplan

SAS står midt i en omfattende restruktureringsprosess.

Selskapet blir i praksis styrt av en amerikansk domstol som har gitt selskapet midlertidig beskyttelse (chapter 11) fra å bli slått konkurs av misligholdte krav fra kreditorer. Det skal gi ledelsen pusterom til å komme opp med en troverdig plan for overlevelse.

Flyselskapet har blant annet som mål å hente inn 9,5 milliarder svenske kroner i en kapitalutvidelse og å minske eller konvertere 20 milliarder svenske kroner i gjeld. Tidligere i sommer ble tidsplanen for å legge frem en redningsplan søkt forlenget til januar 2024.

Dette er «Chapter 11»

  • Chapter 11 er en amerikansk gjeldsforhandlingsløsning.
  • Enkelt forklart har et insolvent selskap med amerikansk tilknytning to muligheter i henhold amerikanske konkurslover:
  • Selskapet kan søke om Chapter 7, som innebærer likvidering.
  • Selskapet kan søke konkursbeskyttelse under Chapter 11, som innebærer en full finansiell rekonstruksjon samtidig som driften videreføres helt eller delvis.
  • Ordet «konkursbeskyttelse» innebærer beskyttelse mot at kreditorene, i den perioden, kan slå selskapet konkurs etter reglene for Chapter 7.
  • SAS kunne søke Chapter 11 fordi selskapet har noe virksomhet i USA.
  • Fra datoen som SAS søkte beskyttelse, 5. juli 2022, har selskapet maksimalt i 18 måneder enerett til å legge frem en redningsplan for domstolen i USA.


Forlenger prosessen

Før dette hadde selskapet utvidet fristen for investorer å komme med bud med fire uker, til 18. september. Målet er å få til en budkonkurranse om aksjene.

Det er ventet at den amerikanske kapitalforvalteren Apollo Capital Management og den danske stat blir de to klart største aksjonærene i «nye SAS».

SAS har tidligere varslet at det vil være «ingen eller svært lite» verdi igjen for selskapets eksisterende aksjonærer etter selskapets restrukturering.

Selskapets usikrede kreditorer kan kun regne med å sitte igjen med «beskjedne» verdier, men kreditorer med lavere rang vil måtte regne med å få «lite eller ingenting» av sitt tilgodehavende, ifølge selskapet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.