onsdag 4. oktober 2023

SAS med melding til sine Eurobonuskunder / Aviation24.be / NRK

 


Denne siden kan inneholde linker til våre partnere. Vi kan motta kompensasjon når du klikker på lenker til disse produktene.


Anko van der Werff på pressekonferansen.

[Artikkelen oppdateres fortløpende]

SAS innkalte til en pressekonferanse 3 oktober 2023, kl. 18.00. 

Vi har tatt ut en del relevant informasjon fra pressekonferansen og meldingen i denne artikkelen. Hele pressemeldingen kan du lese her

Det er trist å se SAS gå ut av Star Alliance som vi er så glad i, men fordelene med oppkjøpet er at SAS nå vil kunne stabilisere seg økonomisk og vokse sammen med Air France-KLM. SAS skal på sikt inn i flyalliansen SkyTeam.

Anko(SAS President & CEO) har lovet å ta godt vare på EuroBonus-kundene også i fremtiden (Se e-post fra Anko lenger ned).

Hvilke fordeler/ulemper du ser med den nye alliansen? Er det noen nye spennende reisemål/ruter? Nye Business/First produkter? Lounger? Andre fordeler? Del det gjerne med oss i denne posten.

Kort oppsummert

Ingenting endres nå og vi kan fortsette å bestille flyreiser som vanlig inntil videre.

SAS forblir en del av Star Alliance og som EuroBonus-medlem vil vi fortsatt tjene og bruke fordelene/poeng med SAS og partnerflyselskaper som normalt. Bookinger forblir gyldige. Status og fordeler vil ikke bli påvirket.  Vi vil få informasjon hva vi kan forvente de kommende månedene. 

Vi vil holde denne artikkelen løpende oppdatert.

Hva tenker du om den nye alliansen? Diskuter gjerne i denne posten.

 

Artikkelen inneholder 

Utdrag fra pressekonferansen og pressemelding

I følge SAS har de nå nådd en viktig milæpæl i sin pågående chapter 11-process i USA. De er reddet fra konkurs og de som blir eierne er Air France-KLM, Lind Invest, den danske staten og Castlelake. Den totale investeringen er på 12,925 milliarder SEK.

Som en del av transaksjonen er intensjonen at SAS i fremtiden skal bli medlem av SkyTeam Alliance (“SkyTeam”), der Air France-KLM er en av grunnleggerne, og forlate Star Alliance, under forutsetning av relevante godkjenninger og fullføringen av chapter 11-prosessen.

Det står også at SAS vil fortsette sin virksomhet og levere tjenester til kundene som vanlig i løpet av gjennomføringen av transaksjonen. I forbindelse med transaksjonen og etter at SAS har blitt medlem av SkyTeam, har SAS AB til hensikt å inngå et kommersielt samarbeid med Air France-KLM og dets flyselskaper (under forutsetning av at vanlige godkjenninger mottas), til fordel for skandinaviske kunder gjennom økt flyforbindelse.

Anko van der Werff, Administrerende direktør og konsernsjef for SAS:

“Den avtalte investeringen er en viktig milepæl i vår SAS FORWARD-plan og viser at våre nye investorer tror på SAS og vår potensial til å fortsette å være i fronten av flyindustrien i mange år fremover. Skrittet mot et partnerskap med SkyTeam viser også en tydelig retning for selskapet. Gjennom gjennomføringen av denne prosessen og de mulighetene som følger med å være en del av SkyTeam, vil vi kunne forbedre SAS’ tilbud ytterligere til fordel for våre ansatte, kunder og lokalsamfunn. Vi ser frem til å sammen skape en lys fremtid for SAS.”

Carsten Dilling, Styreleder i SAS:

“Dette er en betydelig fremgang i vår transformasjonsplan, SAS FORWARD. Vi har gjennomført en omfattende, konkurransedyktig og grundig vurdert kapitalanskaffelsesprosess, og vi er overbevist om at vi har valgt det mest gunstige budet for SAS, dens kreditorer og andre interessenter. Å sikre ny kapital er en av de viktigste delene av SAS FORWARD-planen og vil gi en solid økonomisk plattform for å drive vårt flyselskap fremover og lette gjennomføringen av chapter 11-prosessen i USA. Selv om det fortsatt er arbeid som må gjøres, gleder jeg meg over de store fremskrittene vi gjør for å bli et konkurransedyktig og økonomisk sterkt selskap.”

Anko van der Werff, Administrerende direktør og konsernsjef for SAS:

“Den avtalte investeringen er en viktig milepæl i vår SAS FORWARD-plan og viser at våre nye investorer tror på SAS og vår potensial til å fortsette å være i fronten av flyindustrien i mange år fremover. Skrittet mot et partnerskap med SkyTeam viser også en tydelig retning for selskapet. Gjennom gjennomføringen av denne prosessen og de mulighetene som følger med å være en del av SkyTeam, vil vi kunne forbedre SAS’ tilbud ytterligere til fordel for våre ansatte, kunder og lokalsamfunn. Vi ser frem til å sammen skape en lys fremtid for SAS.”

Joe McConnell, Partner og visepresident for investeringsavdelingen i Castlelake:

“Castlelake er glade for å lede denne investeringen i SAS’ fremtid gjennom en skreddersydd finansieringsløsning som demonstrerer vår 18 år lange erfaring innen flyindustrien, vår kreative evne til strukturering og vårt relasjonsfokuserte tilnærming. Vi mener at SAS er godt posisjonert som Skandinavias ledende flyselskap med et ikonisk merkevare, fantastiske ansatte og et sterkt tjenestetilbud. Vi ser frem til å være en del av SAS’ fortsatte reise.”

Benjamin Smith, administrerende direktør for Air France-KLM:

“Dette er en viktig dag for SAS og for Air France-KLM. Vi er glade for å være en del av det vinnende budkonsortiet som SAS styret har utpekt. Air France-KLM ser frem til å etablere sterke kommersielle bånd med SAS. Med sin ledende posisjon i Skandinavia og sterke merkevaretilbud gir SAS enorm potensiale for Air France-KLM. Dette samarbeidet vil gjøre det mulig for Air France-KLM å styrke sin posisjon i Norden og forbedre flyforbindelsene for skandinaviske og europeiske reisende. Vi ser frem til å være en del av dette nye kapittelet i SAS’ historie og takker SAS styret for tilliten.”

Henrik Lind, administrerende direktør for Lind Invest:

“SAS gjør betydelige fremskritt med sin transformasjonsplan SAS FORWARD, og vi ser store fremtidige muligheter for selskapet. Vi er stolte av å være en del av dette nye, nødvendige transformative steget for SAS og ser frem til å støtte selskapet som eiere i fremtiden.”

Fortsettelse av virksomheten

SAS vil fortsette sin virksomhet og nøye levere tjenestene sine til kundene som vanlig gjennom hele prosessen. SAS’ virksomhet og tjenester, kundeservice, bedriftsfordeler osv. vil alle fortsette som vanlig.

Om Air France-KLM-konsernet

Air France-KLM-konsernet er en global aktør med sterk europeisk forankring, og hovedvirksomhetene er passasjertransport, frakttransport og flyvedlikehold. Konsernet er en ledende flykonsern når det gjelder internasjonal trafikk med avganger fra Europa. Takket være Air France, KLM Royal Dutch Airlines og Transavia (med hovedknutepunkter i Paris-Charles de Gaulle og Amsterdam-Schiphol) gir Air France-KLM-konsernet kundene tilgang til et globalt nettverk med over 300 destinasjoner. Konsernets bonusprogram for hyppige reisende, Flying Blue, er et av de ledende i Europa med over 20 millioner medlemmer. Air France-KLM er medlem av SkyTeam, en allianse som har som mål å gi passasjerer en sømløs reiseopplevelse under hver del av reisen deres. Alliansens 19 medlemmer samarbeider gjennom et omfattende globalt nettverk.

Les hele pressemeldingen fra SAS her: SAS når en viktig milstolpe i SAS forward – offentliggjør det vinnerkonsortiet og detaljer om transaksjonsstrukturen.

 



Air France-KLM is set to collaborate with SAS AB through equity and commercial cooperation

0
169

Air France-KLM plans to acquire a non-controlling stake of up to 19.9% in the share capital of SAS AB, contingent on approvals and conditions. This partnership aims to bolster Air France-KLM’s presence in Scandinavian markets through commercial cooperation between its airlines and SAS AB.

The consortium, which includes Air France-KLM, Castlelake, L.P., and Lind Invest ApS, has been selected as the winning bidder in SAS’s exit financing solicitation process. The proposed investment is subject to regulatory approvals, including those from the European Commission and the US court overseeing SAS AB’s Chapter 11 reorganisation. If approved, Air France-KLM’s investment would total USD 144.5 million, with the possibility of owning a maximum 19.9% non-controlling stake in SAS AB.

Additionally, Air France-KLM seeks to establish a commercial cooperation with SAS AB to expand its presence in Scandinavian markets and enhance connectivity for travellers.


Staten kan tape milliarder på SAS-prosess 

I 2020 lånte Norge ut 1,5 milliarder kroner i kriselån til SAS. Flyselskapet har siden havnet i en prosess for å kvitte seg med gjeld og få inn mer penger fra investorer. Prosessen innebærer at dagens aksjonærer og kreditorer med lån uten sikkerhet etter alt å dømme vil tape pengene sine.

NRK har de siste dagene spurt Næringsdepartementet om de forventer å få tilbake pengene som ble lånt ut til SAS.

– Den norske stat er en uprioritert kreditor, og det jobbes for å begrense tapene. Vi har på nåværende tidspunkt ingen ytterligere kommentarer til den pågående prosessen, sier statssekretær Halvard Ingebrigtsen (Ap) til NRK.


 It means also that in the near future, SAS will leave the Star Alliance to join Skyteam.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.