mandag 30. oktober 2023

Statens Pensjonsfond Utland


 I dag hører jeg at to professorer sår tvil om fondet kan overleve 10 år til på grunn av overforbruk av foindets verdi.Her er jeg et stort spørsmålstegn, rett og slett. Vel, Staten følger Handlingsregelen som tilsier at   staten som et gjennomsnitt kan bruke en sum som tilsvarer realavkastningen av fondet, som anslås til omtrent 3 prosent årlig. Altså, ikke 3% av fondets verdi slik det fremkommer i omtalen av professorenes uttalelse. Jeg mener dette er to forskjellige ting, Jeg er ikke økonom, men det må da være en forskjell på verdi og årlig realavkastning? Faller verdien av fondet faller også avkastningen og bruk av fondet vil også avta. Det må sees på som en sikkerhetsventil.

Utviklingen av fondet er formidabel. Per i dag er verdien kr. 15 000 000 000 000,-, og verdien har steget med kr. 3 500 000 000 000.- etter at Ukraina krigen begynte 24. februar 2022. Jeg minner også om at bruk av fondets midler til forsvarsformål ikke er inflasjonsdrivende. I den krisen verden er oppe i nå bør Stortinget som sådan vurdere å øke Handlingsregelen til 5% hvorav 2 brukes til det Storberget peker på i sin rapport, inntil situasjonen er normalisert, kanskje aldri. 

Sjekk artikkel om professorenes meninger her: https://tinyurl.com/4bccrwbn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.