Russland har tapt over 500 luftfartøy
Oryx, som nøye overvåker tapene i krigen mellom Ukraina og Russland, hevder de
russiske tapene av krigsmateriell er kommet opp i svimlende antall.
Oryx’
oppdaterte tapstall 10. november, viser at Russland har mistet 539
luftfartøy siden krigen startet. 369 av disse skal være ødelagt, 36 kraftig
skadet og 134 er overtatt av Ukraina.
ABC Nyheter har fått oberstløytnant Geir Hågen Karlsen ved Forsvarets
Høgskole og førsteamanuensis Lars Peder Haga ved Luftskolen til å se på
tapstallene.
Se video: Russisk skip på Krim-halvøya ødelagt
– Dette som er verst for russerne
Slik sikrer Oryx tapstallene
Oryx dokumenterer ødelagt krigsmateriell ved hjelp av bilder, videoer
og geodata.
De har strenge kriterier til dokumentasjon, og presiserer at deres
lister kun inkluderer tap av militært utstyr som kan dokumenteres med bilder og
video.
De reelle tallene for ødelagt militært utstyr er derfor trolig
betydelig høyere enn det Oryx meddeler.
Karlsens umiddelbare tanker er at det største problemet for Russland er
mengden luftfartøy de har tapt. Likevel poengterer han at det selvsagt svir for
Russland å miste nyere modeller som de taktiske jagerbomberne Su-34 og 35.
Han merker seg også at Russland har tapt tre større bombefly og over 50 KA-52 angrepshelikoptre.
– Det er nok dette som er verst for russerne, sier Karlsen til ABC
Nyheter.
Men han er også tydelig på én ting. Dette er en storkrig.
– En storkrig og en utmattelseskrig som står litt stille. Da er det mange som mister livet og mye utstyr som blir ødelagt.
Les også:Ekspert om
Ukraina-krigen: – Mitt inntrykk er at situasjonen er fastlåst
Disse er Russland sårbare for å miste
– Det er tilsynelatende høye tall, sier førsteamanuensis Lars Peder Haga ved Luftskolen til ABC Nyheter om de russiske tapstallene.
Førsteamanuensis Lars Peder Haga ved Luftskolen mener fly som ikke er i produksjon lenger, og som det egentlig ikke produseres arvtagere for, er de Russland er mest sårbare for å miste.
Han understreker at det er verdt å legge merke til at over halvparten
av de ødelagte fartøyene, og nesten alle de erobrede, er ubemannede luftfartøy
som til en viss grad må regnes som «forbruksvare», og som russerne sikkert tar
høyere risiko med enn de gjør med bemannede fly og helikoptre.
Etter å ha sett på listen over hvilke fartøy Russland har mistet,
forteller Haga at det trolig svir ganske mye for Russland å miste nye kampfly
som Su-34 Fullback, Su-30SM Flanker-H og Su-35S Flanker-E som russerne har
markedsført som nærmest usårlige.
Likevel er han tydelig på at Russland enn så lenge greier å erstatte
dem i stor grad, så det er ikke en reell svekkelse enda.
– Fly som ikke er i produksjon lenger, og som det egentlig ikke
produseres arvtagere for, som de strategiske bombeflyene Tu-95MS Bear Hotel og
Tu-22M3 Backfire er de mer sårbare for å miste, men her er ikke tapstallene så
store.
59 av «verdens beste» angrepshelikoptre i vasken
I tillegg til de «usårlige» kampflyene, skal Russland ha mistet 59
KA-52 Alligator angrepshelikoptre. Et helikopter som
tidligere har blitt omtalt som et av de mest innflytelsesrike
russiske våpensystemene i Zaporizjzja-regionen. Russland har også uttalt at
angrepshelikopteret er overlegent vestlige helikoptre, og har gått så langt som
å kalle det verdens beste, ifølge Kyiv Post.
Tapet av disse helikoptrene svir nok litt ekstra, ifølge Haga.
– Det er også en veldig stor andel av de tilgjengelige helikoptrene.
Russland skal ha hatt omtrent 140 Ka-52 ved starten av fullskalainvasjonen av
Ukraina i 2022. I løpet av 2022 og 2023 hevder de å ha fått levert mer enn 30
av den oppgraderte Ka-52M-varianten, men det er altså ikke nok til å erstatte
tapene, sier han.
Les også:Ukraina skal
bruke halve 2024-budsjettet på forsvaret
Ukraina taper dessverre
I motsetning til Russland, som ifølge Oryx har mistet 539 luftfartøy,
skal Ukraina ha mistet 325 luftfartøy.
Til tross for at det er Ukraina som har mistet færrest fly, poengterer
Haga at tallene er nødt til å sees i lys av utgangspunktet til partene.
– Russland startet krigen med kanskje 7-800 kampfly tilgjengelig
totalt, mens Ukraina hadde noe over 100. Russland har altså mistet noe rundt ti
prosent av kampflyflåten de startet med, mens Ukraina har mistet to
tredjedeler. Så relativt sett taper dessverre Ukraina denne krigen, og det er
en viktig grunn til at det er nødvendig å omstille det ukrainske luftforsvaret
til vestlige kampfly så snart som mulig, sier Haga.
Les også:Putin
besøkte hovedkvarteret for Ukraina-krigføringen
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.