Foto: Per Erlien Dalløkken
Avdelingsdirektør Ole Hafnor i Justisdepartementets rednings- og beredskapsavdeling, går hardt ut mot anskaffelsesprosessen i i Petromagasinet nr. 4 2012. Han hevder veldig sterkt at 3 år og 30 millioner er bortkastet for å overbevise Finansdepartementet at vi trenger nye helikoptre. Da det ble besluttet at kostnadene for driften av tjenesten skulle belastes Justisdepartementet, ble Helkopterfaglig Forum nedsatt av justisminiser Dørum i 2002. Forsvaret hadde da opsjon på 10 helikoptre til redningstjenesten. Forumet fant at NH90 ikke var spesielt godt egnet som redningshelikopter. Vi vurderte, foruten NH90, S-92A og AW101. Vi besluttet enstemmig at saken måtte ut på anbud. Når Petromagasinet skriver at vi da rykket frem til start, er fullstendig feil. Vi beviste jo at vi kunne fått et fullstendig ubrukelig redningshelikopter dersom opsjonen ble til kjøp. Og ikke minst at kjøpet måtte ut på anbud. Så kom den første forsinkelsen. Forsvaret presset på for å få NH90 inn og leverte en mildest talt elendig utredning kalt NAWSARH i 2007. Så kom prosessen Hafnor snakker om parallelt med opprettelsen av en anskaffelsesorganisasjon. Denne brukte forferdelig lang tid på å komme frem til det samme som HF i 2003, nemlig at det var AW101 og S-92A som egnet seg best. NH90 kom med på kjød og flesk. EC225 kom inn som en outsider. De to siste nevnte kandidater er dessverre for små i følge mine begreper. Nå har den ene forsinkelsen avløst den andre og hele suppa er verdig en offentlig gransking, en gransking av hvordan finansdepartementet har bidratt til å drysse store summer over konsulenter, og ikke minst Forsvarets lovnader om omkamp på Solakonferansen i 2007. Dette er en sak som hører hjemme i bananrepublikker. Men det er her det skjer. Akkurat nå!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.