torsdag 1. november 2012

Sertifiseringsprosessen - Large Rotorcraft

 
S-92A ble vist i mock-up for styret i HS på Farnborough i 1992. Undertegnede var med. Først den 7. juni 2004 ble den sertifisert av JAA/EASA. Norske LT har også et ansvar for sertifisering av maskinen når den skal inn i norsk register. Regleverket er nylig endret slik at dersom maskinen er godkjent av EASA, så er den automatisk godkjent hos medlemsnasjonene.

Den 8. juli 2008 nødlandet en S-92A tilhørende CHC Australia. Dette var VH-LOH, serienummer 920036 som var på vei fra oljefeltet til Broome med 2 flygere og 14 passasjerer. I rapporten står...

..... when it suffered a "massive loss of main gearbox oil". The crew made an emergency descent and landing following the activation of onboard warning systems. The investigation revealed the cause of the oil loss to be fracture of the main gearbox oil filter studs.

Maskinen var altså sertifisert etter "extremely remote" unntaket fra regelen vedr. 30 minutters gangtid uten olje. Vel, vi ser uten videre at maskintypen var sertifisert på sviktende grunnlag. Undertegnede sender en e-post til LT og spør hva de foretok seg etter nødlandingen vedr. de maskinene som da var i norsk register. Jeg har ikke fått svar på e-posten. Det kan være at LT ikke fikk melding om hendelsen fordi ATSB ikke utredet den. De burde uansett fått melding fra Sikorsky.

Den 17. november samme år som nødlandingen, kommer EASA ut med Amendment 2 til sertifiseringsbestemmelsene. En skulle tro at begrepet "extremely remote" da var tatt ut. Men, nei, den står der fremdeles.

Den 12. mars 2009 havarerte Cougar Flight 471 på vei fra St. Johns på Newfoundland til en FPSO , Floating Production, Storage and Offloading fartøy  nær Hibernia platformen. Den mistet all MGB olje og havarerte 11 minutter senere. Årsaken var nøyaktig den samme som nødlandingen i Australia året før, også sertifisert etter "extremely remote". Fra Sikorskys egen test:

The MGB suffered a catastrophic failure about 11 minutes after the test was started. The root cause for the loss of drive was determined to be the complete loss of teeth from the sun gear due to excessive temperature caused by lack of lubrication.
I 2011 sier Sikorsky at de designer en ny MGB. Av juridiske årsaker kan de ikke innrømme at det skyldes svakheter ved den orginale konstruksjonen. Sertifiserende myndigheter, hva sier de? Vet ikke, intet hørt.

I neste nummer: EC225



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.