Prisene på flybilletter tar av
Men ikke for alle.
Publisert: 01.07.2013 - 07:40 Oppdatert: 01.07.2013 - 08:20
Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at prisene på flybilletter til fritidsreiser har steget 23 prosent det siste året, skriver Dagens Næringsliv.
Veksten har ikke vært så stor siden 2006.
Prisen på jobbreiser falt imidlertid med tre prosent i første kvartal, fra året før.
Unormalt lave
SAS og flyanalytikere mener fly-prisene har vært unormalt lave de siste årene og at de nå er på vei tilbake til et normalnivå.
SAS har innsett at de ikke kan slå Norwegian på pris, så man konkurrerer mer på andre arenaer. Det sier analytiker i Carengie, Preben Rasch-Olsen.
SAS og flyanalytikere mener fly-prisene har vært unormalt lave de siste årene og at de nå er på vei tilbake til et normalnivå.
SAS har innsett at de ikke kan slå Norwegian på pris, så man konkurrerer mer på andre arenaer. Det sier analytiker i Carengie, Preben Rasch-Olsen.
– Flybillettene var unaturlig billige i 2010 og 2011. Norwegian-sjef Bjørn Kjos har selv sagt at konkurransen da var knalltøff. Både SAS og Norwegian er nok fornøyde med at den verste priskonkurransen nå er over, sier Rasch-Olsen.
Han tror prisoppgangen vil fortsette en stund til, spesielt på sentrale ruter som Oslo–Bergen og Oslo–Stockholm.
Overkapasitet
– Man må se utviklingen i flyprisene i sammenheng med en tilpasning av kapasiteten, mener informasjonssjef i SAS, Knut-Morten Johansen.
– Man må se utviklingen i flyprisene i sammenheng med en tilpasning av kapasiteten, mener informasjonssjef i SAS, Knut-Morten Johansen.
Han forklarer at etter en periode med overkapasitet i markedet pågår det nå en normalisering. SAS er blant annet blitt mer opptatt av å tilpasse flyets størrelse til de ulike rutene. Alternativet ville være å kutte enkelte ruter helt. Men lavere tilbud betyr også høyere pris.
Hos lavprisselskapet Norwegian er de ikke enige i historien SSB-tallene forteller, særlig om fritidsreisene.
– Vi opplever ikke at billettprisene har steget så mye som tallene fra SSB indikerer. Vi synes tvert imot at prisene har vært ganske stabile. At prisene har vært kunstig lave er vi helt uenige i. Vi streber hele tiden etter å tilby best mulig produkt til lavest mulig pris, sier informasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen, til Dagens Næringsliv.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.