tirsdag 11. mars 2014

Malaysian, SAR og P-3

Foto fra The Straits Times, Singapore

Akkurat denne maskinen er er med på søket etter det savnede flyet. Når jeg ser et slikt bilde, så dukker det opp veldig mange nostalgiske følelser. Første gang jeg så flyet på nært hold var da en USN P-3A taxet inn på rampen på Naval Air Station Norfolk i januar 1969. Vi var akkurat ferdig med kurs ved Fleet Airbone Electronics Training Unit Atlantic, FAETULANT, og skulle nå fortsette treningen på NAS Patuxent River i Maryland.. Odd Mjelde, skipper på Crew 3, og jeg så på dette vidunderet av et fly da det nærmet seg oss. Så var det ombord og avgårde til Pax River. Det var nesten ufattelig å tenke på at vi skulle lære å fly denne store maskinen. Etterhvert sjekket jeg ut skipper i 1972, fikk mitt eget crew året etter og avsluttet tjenesten på Andøya i 1975. Vel, maskinen drar på årene og skiftes ut til etterfølgeren P-8 i India, Australia og i USA. Norge må tenke i den retningen også.

Tusen takk for job well done, Crew 8!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.